Avant-garde poetical movements and sound technologies: poesia é risco

Authors

  • Cláudia Neiva de Matos UFF / CNPq

Keywords:

Augusto de Campos, Poesia é risco, poetry and voice, poetry and sound technologies.

Abstract

Even in its traditional written form, poetry contains and manifests a constant demand for voice. As early as the beginning of the twentieth century, vocal and performatic operations of poetic language were proposed by a variety of avant-guarde movements. Later on, innovative possibilities of modern poetry were enhanced by media and formats originating from the development of sound and audiovisual media and technologies. In the second half of the twentieth century, a myriad of experiences in this field came to conform what was called Sound Poetry. In Brazil, one of the most important processes of poetic renewal by means of intersemiotic devices was Concrete Poetry and its offshoots. Based on a general view of the topics aforementioned, this article approaches the verbivocovisual work of poet Augusto de Campos, examining his poetry CD Poesia é risco.

Author Biography

Cláudia Neiva de Matos, UFF / CNPq

Doutora em Letras, professora da Pós­graduação em Estudos Literários da UFF, pesquisadora do CNPq e pes­quisadora associada do PACC/UFRJ. É autora de Acertei no milhar: samba e malandragem no tempo de Getúlio (Rio de Janeiro: Paz e Terra 1982), Gentis guerreiros: o indianismo de Gonçalves Dias (São Paulo: Atual, 1988) e A poesia popular na República das Letras: Sílvio Romero folclorista (Rio de Janeiro: Funarte / editora da UFRJ, 1994), entre ou­tros títulos. Como organizadora e co-organizadora, publicou Antologia da Floresta: literatura selecionada e ilustrada pelos professores indígenas do Acre (Rio de Janeiro: Multiletras, 1997), Poesia hoje com C. Pedrosa, (Niterói: EDUFF, 1998), Ao encontro da palavra cantada: poesia, músi­ca e voz (com E. Travassos e F. T. Medeiros, Rio de Janeiro: 7Letras, 2001) e Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz com E. Travassos e F. T. Medeiros (Rio de Janeiro: 7Letras, 2008). Seus ensaios e artigos recentes abordam as relações entre literatura e música, poesia e canção.

Published

2010-12-19

How to Cite

Matos, C. N. de. (2010). Avant-garde poetical movements and sound technologies: poesia é risco. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 17(27). Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/26160