VARIABLE RULES IN VERBAL AGREEMENT IN ADMISSION EXAMS TO THE UNIVERSITY: RESTRICTIONS AND EVALUATIONS

Authors

  • Silvia Rodrigues Vieira UFRJ
  • Juliana Cristina de Paula Pires UFRJ

Keywords:

Verbal agreement, Linguistic variation, Evaluation.

Abstract

This article presents results from a sociolinguistic investigation about the presence or absence of 3rd person morphological marks of verbs used by students in their admission exams to the University, which is a highly monitored linguistic situation. Taking into consideration the Theory of variation and change (WEINREICH, LABOV, HERZOG, 1968; LABOV, 1972, 1994, 2003), the investigation aims at (i) describing the variable rule, according to linguistic factors (restrictions problem), and (ii) characterizing social values of verbal forms in the context of formal evaluation (evaluation problem). The corpus consists of 400 compositions written to the admission exam at Universidade Federal do Rio de Janeiro. Texts have been divided into four concepts, depending on the grade obtained to the domain of cult patterns of writing. Through correlation between the grades compositions have receivedand the use of (non)-verbal agreement, it will be possible to analyze the subjective appreciation of the alternative forms in the context of school evaluation.

Author Biography

Silvia Rodrigues Vieira, UFRJ

Possui doutorado em Letras Vernáculas (Língua Portuguesa) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Atualmente, é Professora Adjunta (nível IV) do Departamento de Letras Vernáculas da Faculdade de Letras da UFRJ e pesquisadora da FAPERJ, contemplada no Programa Jovem Cientista 2011. É coordenadora de projetos de pesquisa nacional e de cooperação internacional (CAPES 2008-2011; ALFAL 21, a partir de 2012), sua produção bibliográfica conta com organização de livros, capítulos publicados em livros, artigos em periódicos e trabalhos em anais de congressos. Tem ampla experiência na área de Letras/Linguística, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nas áreas da Sociolinguística, sobretudo no que se refere à variação morfossintática (com destaque para os temas concordância verbal, uso e ordem de pronomes, e ensino de língua materna) e à interface Morfossintaxe-Fonética.

Published

2012-06-19

How to Cite

Vieira, S. R., & Pires, J. C. de P. (2012). VARIABLE RULES IN VERBAL AGREEMENT IN ADMISSION EXAMS TO THE UNIVERSITY: RESTRICTIONS AND EVALUATIONS. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 19(30). Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22626