Podcast as a digital-discursive genre: history, uses and current definitions
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2024.77272Keywords:
ItemNet, Podcast, Discursive genre, Digital genreAbstract
This text constitutes a study on the podcast, defined by Rezende (2007, p. 2) as a “system for producing and disseminating sound content over the internet”. Despite wide access, we observed that there is a scarcity of literature on the subject. The podcast is a constant presence in different areas of our daily lives, and its great versatility makes its definition quite complex. Therefore, a taxonomic proposal regarding its use is necessary. Based on the classification of Carvalho, Aguiar and Marciel (2009), as well as research by Uchôa (2010), Jesus (2014) and Cardoso (2021), who explored the integration of podcasts into pedagogical practices and in Oliveira (2018), which focused on the journalistic scope, we sought to establish a new taxonomy that encompasses relevant aspects to understanding the podcast. As a result, we expanded and created twelve categories, considering both the functional and formal aspects of their composition. So, even though the podcast is a versatile and dynamic genre, and even though it opts for audio as its main medium, it is not constructed randomly. Furthermore, a podcast is developed based on patterns that are responsible for its materialization. Therefore, based on Bakhtin’s (2006 [1952-1953]) approach and Marcuschi’s (2008) research, we can state that the podcast is configured as a genre, admitted as an “ItemNet” (MATOS, 2020; 2022) of support.
References
ARAÚJO, Rafael; FEDICZKO, Igor. Impactos do mp3 na música: reprodutibilidade, compartilhamento e re¬gressão. Revista autora, n. 12, p. 163-175, 2011. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/7418/5401>. Acesso 04 nov. 2023.
BAKHTIN, Mikhail. A estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006[1952-1953].
CARDOSO, Gabriela Pedroso. O podcast nas aulas de Língua Portuguesa: práticas de multiletramento na escola. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Assis, 2021.
CARVALHO, Ana Amélia Amorim; AGUIAR, Cristina; MACIEL, Romana. A Taxonomy of Podcasts and its Application to Higher Education. ALT-C, p. 132-140, 2009. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10040/1/Carvalho%20et%20al%20-ALT-C%202009.pdf>. Acesso em: 26 nov. 2021.
CASTRO, Gisela G. S. Podcasting e consumo cultural. E-Compós, [S. l.], v. 4, 2005. Disponível em: <https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/53>. Acesso em: 30 nov. 2021.
DE AMORIM, Diego Felipe Borges. Softwares de sistemas e de aplicações livres: benefícios e limitações no uso dessas tecnologias nos negócios. Revista Semana Acadêmica, ano MMXV, n. 000069, 2015. Disponível em: <https://semanaacademica.org.br/artigo/softwares-de-sistemas-e-de-aplicacoes-livres-beneficios-e-limitacoes-no-uso-dessas>. Acesso em: 06 nov. 2023.
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Conceito educativo de podcast: um olhar para além do foco técnico. Edu¬cação, Formação & Tecnologias, v. 6, n. 1, p. 35-51, 2013. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5021361> Acesso em: 29 nov. 2021.
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v. 18, n. 2, p. 55-70, 2017. Disponível em: <https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7414> Acesso em: 05 jun. 2022.
GAROFALO, Débora. Como usar os gêneros digitais em sala de aula. Nova Escola, 2018. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/11857/como-usar-os-generos-digitais-em-sala-de-aula>. Acesso em: 09 mar. 2022.
JESUS, Wagner Brito de. Podcast e educação: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Biociências) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.
LENHARO, Rayane Isadora; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Podcast, Participação Social e Desenvolvimento. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 1, p. 307-335, 2016. Disponível em: <https://www.scielo. br/j/edur/a/fqTjw5mQ9ZLYBVCjdLDsxSm/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 20 mar. 2022.
LUIZ, Lucio; ASSIS, Pablo de. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 13, Caxias do Sul, 2010, Anais Caxias do Sul: Intercom, 2010, p. 1-15. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/r5-0302-1.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2021.
LUIZ, Lucio. Reflexões sobre o podcast. Marsupial Editora: Nova Iguaçu/Rio de Janeiro, 2014.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MATOS, Denilson Pereira de. FVNexA: ferramentas virtuais não exclusivas à aprendizagem em tempos de COVID-19. João Pessoa: Editora UFPB, 2020.
MATOS, Denilson Pereira de. FVNexA: agentes, contextos e ItemNet. Curitiba: CRV, 2022.
OLIVEIRA, Paula Cristina Janay Alves de. Tretas e textões em áudio: Historicidades, tecnicidades e sensibilidades de podcasts brasileiros. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
REZENDE, Djaine Damiati. Podcast: Reinvenção da comunicação sonora. In: Congresso brasileiro de ciências da comunicação, 30. 2007, Santos. Anais Intercom, 2007. p. 1-12. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/r0708-1.pdf> Acesso em: 25 fev. 2022.
SILVA, Fernanda Maurício. Talk show: um gênero televisivo entre o jornalismo e o entretenimento. E-Compós, [S. l.], v. 12, n. 1, 2009. DOI: 10.30962/ec.289. Disponível em: <https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/289>. Acesso em: 6 nov. 2023.
TEIXEIRA, Carla Cristina da Costa. A linguagem visual das vinhetas da mtv: videodesign como expressão da cultura pós-moderna. Dissertação (Mestrado em Design) Pontifícia Universidade Católica do Rio de Ja¬neiro, Rio de Janeiro, 2006.
UCHÔA, José Mauro Souza. O gênero podcast educacional: descrição do conteúdo temático, estilo e cons¬trução composicional. Dissertação (Mestrado em Letras – Linguagem e Identidade) – Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.