Systemics Functional Grammar and Teaching English as a Foreign Language: an analysis of three styles of the recipe genre and a reflection on pedagogical applications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2022.63843

Keywords:

Systemics Functional Grammar, Recipes, Teaching English as a Foreign Language.

Abstract

Systemics Functional Grammar (SFG) has been used to address issues of Teaching English as a Foreign Language (TEFL) in extensive research, however the aim of this article is to analyze how instances of a specific genre, the recipe, may present different functional features, as well as discuss how TEFL may use the genre in their work with learners. The paper presents a summary of the relevant theoretical aspects on the three Meta Functions in SFG by Halliday, examining the features of the texts in the light of these concepts; the result is a reflection on how these functional features may be used in TEFL.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sabrina Bonqueves Fadanelli, Universidade de Caxias do Sul

Graduação em Licenciatura Plena em Letras - Português / Inglês pela Universidade de Caxias do Sul (2004). Especialização em Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa pela Universidade de Caxias do Sul (2007). Concluiu em 2011 um Mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade de Birmingham na Inglaterra, reconhecido e validado nacionalmente em 2014 pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui experiência na área de Letras e Linguística, tendo trabalhado como professora em países como Itália e Inglaterra. Ingressou em 2013 no programa de doutorado em Teorias Linguísticas do Léxico da Universidade Federal do Rio Grande do Sul,finalizado em Junho de 2017. Atualmente é professora concursada na Universidade de Caxias do Sul, membro permanente do corpo docente do PPG Letras e Cultura da Universidade de Caxias do Sul. Seus interesses de pesquisa envolvem a abordagem lexical, a gramática sistêmico-funcional, o ensino de línguas estrangeiras, e a Linguística de Corpus e a Terminografia Didático Pedagógica como metodologias de auxílio à leitura de textos técnico-científicos em Inglês.

Downloads

Published

2022-07-08

How to Cite

FADANELLI, Sabrina Bonqueves. Systemics Functional Grammar and Teaching English as a Foreign Language: an analysis of three styles of the recipe genre and a reflection on pedagogical applications. MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ), Rio de Janeiro, v. 29, n. 56, p. 285–302, 2022. DOI: 10.12957/matraga.2022.63843. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/63843. Acesso em: 24 may. 2025.