Development of phonological awareness in PAL/PFL: analysis of didactic material and pro¬posed activities in integrated tasks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2018.34161

Keywords:

Portuguese as an Additional/ Foreign Language, Phonological Awareness, Task-based Approach, Development of Didactic Materials.

Abstract

In the acquisition of a foreign language, one of the fundamental as­pects is the development of learner’s phonological awareness, that is, one must develop their ability to ‘think about’ and ‘manipulate’ the sounds of language (ALVES, 2012). In this sense, the present study aims at analyzing a textbook of Portuguese as an additional / foreign language (PLA / PLE), in order to (1) verify opportuni­ties for phonological awareness development in the manual and (2) propose activities for the development of phonological awareness in integrated tasks. These tasks were planned with the scope of assisting the learner in understanding the functioning of the lan­guage and culture in acquisition, as well as the variable processes of Brazilian Portuguese. The analysis of the manual is based on Alves (2012), ALLEGRO (2014), JANOWSKA (2014), TORRE­SAN (2010), PUREN (2014), CALABRÒ (2015). The obtained results allow us to conclude that, despite the opportunities for eli­citing phonetical and phonological aspects that the manual offers, these opportunities are very limited to auditory discrimination and pronunciation training, and there is neither room for discussion of phonological variation in Portuguese spoken in Brazil, nor any pro­posals for activities that help the student to think about phonologi­cal patterns that characterize Brazilian Portuguese.

Author Biographies

Luciana Pilatti Telles, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Luciana Pilatti Telles é licenciada em Letras - Português e Italiano e respectivas literaturas - pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Nessa mesma universidade, cursou Mestrado e Doutorado em Estudos da Linguagem - Teoria e Análise Linguística. Tem experiência nas áreas de Língua Portuguesa, Língua Italiana e Linguística. Atuou como professora substituta de Linguística (de 2003 a 2005) e de Língua Portuguesa (de 2012 a 2013), junto à UFRGS, e como professora de Linguística e de Fonética e Fonologia junto à FACCAT. Foi professora de italiano dos cursos de Extensão da FACCAT e do Nele- UFRGS e dos cursos de língua e cultura italiana da ACIRS, instituição na qual também foi membro da Comissão Permanente de Ensino. Atuou também na Educação Fundamental, junto a escolas da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre, como professora de italiano. É Professora Adjunta na Universidade Federal do Rio Grande (FURG), onde atua como docente de Linguística e Língua Portuguesa e, de agosto de 2014 a dezembro de 2016, atuou como coordenadora dos cursos de Letras - Português e Línguas Estrangeiras. Também na FURG, desde 2015, coordena a oferta de cursos de português como língua estrangeira e é representante, na FURG, do Português Língua Estrangeira no Programa Idiomas sem Fronteiras.

Luciene Bassols Brisolara, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE

Possui graduação em Letras Habilitação Português, Espanhol e Respectivas Literaturas pela Universidade Católica de Pelotas (2001), mestrado em Letras - Linguística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas (2004) e doutorado em Linguística e Letras (Conceito CAPES 6) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2008). Atualmente é professor associado I da Universidade Federal do Rio Grande, atuando no PPGLetras (Estudos da Linguagem). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Fonologia e Sociolinguística Variacionista, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de espanhol, aquisição de L2, variação linguística e teoria fonológica.

Published

2018-08-30

How to Cite

Telles, L. P., & Brisolara, L. B. (2018). Development of phonological awareness in PAL/PFL: analysis of didactic material and pro¬posed activities in integrated tasks. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 25(44), 370–390. https://doi.org/10.12957/matraga.2018.34161