The imperative in Portuguese coursebooks: the distance between research and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2018.33955

Keywords:

grammatical imperative, pronominal variation, coursebooks.

Abstract

The purpose of this article is to discuss the incorporation of linguistic research results on the variable expression of the imperative in Portuguese classes based on the analysis of high school coursebooks licensed by the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) in its versions of 2015 and 2018. We introduce the tradition perspective related to the imperative and some of the results of linguistic research on the variable statute of the grammatical imperative in Brazilian Portuguese. Thus, we corroborate that the approach of the imperative is given conservatively in accordance with the precepts of grammatical tradition, reinforcing only its illocutionary value for the construction of meaning.

Author Biography

Márcia Cristina de Brito Rumeu, Professora da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais

Atualmente, é Professora associada (Nível I) de Língua Portuguesa da Faculdade de Letras da UFMG (FALE/UFMG), atua na Graduação e na Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN). Desde outubro de 2015, atua também como Gestora Editorial do Setor de Periódicos da FALE/UFMG. Em 2013, publicou a sua Tese de Doutorado intitulada LÍNGUA E SOCIEDADE: A HISTÓRIA DO PRONOME 'VOCÊ' NO PORTUGUÊS BRASILEIRO por intermédio da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) com o apoio da FAPERJ. Em 2011, foi contemplada com o 'PREMIO JÓVENES INVESTIGADORES ALFAL', no XVI Congreso Internacional de la ALFAL (Asociación de Lingüística y Filología de la América Latina). Publica, desde 2002, em reconhecidos periódicos, capítulos de livros e artigos científicos voltados para a análise do sistema pronominal do português brasileiro. Possui experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, encaminhada principalmente para os seguintes temas: história dos pronomes pessoais do português, sociolinguística histórica da língua portuguesa no/do Brasil, edição de cartas setecentistas, oitocentistas e novecentistas. Concluiu a Graduação em Letras (1999), o Mestrado (2004) e o Doutorado (2008) em Letras Vernáculas, na área de Língua Portuguesa, pela Faculdade de Letras da UFRJ.

Published

2018-08-30

How to Cite

Rumeu, M. C. de B., & Carvalho, L. F. de. (2018). The imperative in Portuguese coursebooks: the distance between research and education. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 25(44), 391–409. https://doi.org/10.12957/matraga.2018.33955