SCHOOL BULLYING: AN ANALYSIS OF THE SPEECH TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.12957/polemica.2010.2754Abstract
The research enquires the social meanings of bullying by teachers of the second term of elementary school, developed in a County public school, at Ilha do Governador, Rio de Janeiro State, chosen due to its violence level location. The following data assemble techniques were applied: (a) school day-to-day life observation; (b) spotted group with 12 teachers from 6th to 9th grade; c) Interviews conversation with teachers. To start the spotted group, three series of images with bullying situations. The conversations were audio recorded, transcribed and assessed. The inquiry guidelines were taken from this analysis, and then the images were shown again in order to confirm their conversation angles, originally recorded with the spotted group. The data crossing showed that teachers have kept their points, allowing to pinpoint the possible metaphor of the emblematic core on bullying social meaning: when related to adolescence, bullying is similar to a disease. However, there is nothing that teachers can do, because the Child and Adolescent Regulations and the Tutorship Board withhold any action towards putting an end to bullying scholar.
Keywords: violence at school; bullying; social meanings.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Cabem ao autor/autora os direitos autorais dos artigos publicados na Polêm!ca, resguardando-se à revista o direito de primeira publicação. Cientes, revista e autores/as, que todos os artigos são de uso gratuito, para fins educacionais e não-comerciais, permitindo que outros remixem, adaptem e construam sobre o trabalho, desde que citada a fonte, quando da sua utilização integral ou parcial, de acordo com a licença Creative Commons CC BY-NC.
O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Respeitando a licença autoral adotada pela Polêm!ca, estimulamos nossos leitores a promover, refletir e escrever, a partir das nossas publicações, incluindo nas citações o link para o artigo disponível no site da Revista Polêm!ca, sempre que um artigo for citado ou replicado, e observando a grafia correta do nome da revista Polêm!ca.
Todo o conteúdo de terceiros (imagens, trechos, citações, etc.) deverá possuir referências a sua fonte original adicionadas como notas de rodapé ou referências bibliográficas com sua devida identificação.
Artigos submetidos que contiverem citações, tabelas ou imagens extraídas de outras publicações não serão aceitos, caso possuam mais conteúdo de terceiros do que conteúdo original.
Revista Polêm!ca está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.