CONCEPTS AND KEY ELEMENTS OF URBAN SPACE PRODUCTION: A CRITICAL INTRODUCTION

Authors

  • Letícia Giannella Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Ana Carolina Chaves Católico Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Annelize de Souza Pereira Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Bruna de Castro Dias Bicalho Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Cauan Braga da Silva Cardoso Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Davi Bovolenta Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Eloá Nascimento dos Santos Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Raphael Henriques da Rocha Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
  • Ulisses Carlos Silva Ferreira Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

DOI:

https://doi.org/10.12957/geouerj.2019.31368

Keywords:

Metropolis, City marketing, Social and spatial segregation, Urban policies, Rio de Janeiro

Abstract

This article investigates if the theoretical understanding of the production of the urban space and the contemporaneous moment of metropolization can be configurated as a fundamental methodological key to interpret the current moment of aggravation of the contradictions of the capitalism and to find possibilities to overcoming it. It is exanimated how urban planning in central areas relates to the production of the metropolis by demonstrating the logic behind the articulation among economic, financial, urban and social policies. In conclusion, neoliberals urban planning models are designed aiming capital accumulation and result in the configuration of the metropolis, which are characterized by the social and spatial segregation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Giannella, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Oceanógrafa (UERJ), mestre em Geografia (PUC-Rio), doutora em Geografia (UFF), pesquisadora em informações geográficas e estatísticas (ENCE/IBGE).

Ana Carolina Chaves Católico, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Doutoranda em População, território e estatísticas públicas (ENCE/IBGE)

Annelize de Souza Pereira, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Mestranda em Educação (IFRJ)

Bruna de Castro Dias Bicalho, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Doutoranda em População, território e estatísticas públicas (ENCE/IBGE)

Cauan Braga da Silva Cardoso, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Mestrando em População, território e estatísticas públicas (ENCE/IBGE)

Davi Bovolenta, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Mestrando em População, território e estatísticas públicas (ENCE/IBGE)

Eloá Nascimento dos Santos, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Mestranda em População, território e estatísticas públicas (ENCE/IBGE)

Ulisses Carlos Silva Ferreira, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)

Mestrando em População, território e estatísticas públicas (ENCE/IBGE)

Published

2019-06-04

How to Cite

Giannella, L., Católico, A. C. C., Pereira, A. de S., Bicalho, B. de C. D., Cardoso, C. B. da S., Bovolenta, D., … Ferreira, U. C. S. (2019). CONCEPTS AND KEY ELEMENTS OF URBAN SPACE PRODUCTION: A CRITICAL INTRODUCTION. Geo UERJ, (34), e31368. https://doi.org/10.12957/geouerj.2019.31368