I CONFESS THAT I LEARNED:

narratives of training in Geography

Authors

Abstract

This text is a clipping of the research "Pibid, Pedagogical Residence and Geography teaching: narratives of teaching learning", linked to the anchor-research "Geo(spellings) in multiple territorial contexts: identities, memories and narratives." This research intended, from the analysis and interpretation of narratives of undergraduates in Geography, scholarship students of initiation to teaching and pedagogical residence, training situations in the scope of the subprojects of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships and the Pedagogical Residency Program, developed at the State University of Bahia, campus XI, potentiated the learning of teaching in Geography, in the course of initial training. This is a narrative research, whose sources were written narratives (memorials) and oral (narrative interviews). The narratives that compose the writing of this text deal with the inventory of the experiences lived in the becoming of the actions of the subproject "Teacher Training, School Geography and Geographic Education: Pedagogical Residence in the Sisal Territory"which primary objective was to qualify the initial training of the geography teacher through didactic-pedagogical propositions anchored in various languages and Information and Communication Technologies. The narratives deal with the challenges of teaching in the pandemic context and reveal significant learning when describing the planned and adapted activities through the imposition of social distancing, the closure of schools and the adoption of (a) remote education/ training (a) emergency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raul Reis Amorim , UNICAMP

Professor Livre Docente (Professor Associado I) na área de Geografia pelo Departamento de Geografia do Instituto de Geociências da UNICAMP. É o coordenador do Programa de Pós-Graduação em Geografia e foi Chefe do Departamento de Geografia (DGEO) por dois mandatos no Instituto de Geociências (IG) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2005), Mestre em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) - 2007, e Doutor em Geografia também pela UNICAMP (2011). Conclui Estágio de Pós-Doutorado na UNICAMP (março/2015). Foi professor Adjunto do Departamento de Geografia de Campos (GRC) da Universidade Federal Fluminense entre março/2010 e agosto/2015, atuando como professor da área de Geografia Física nos cursos de graduação e mestrado em Geografia. Atua na área de Geografia, com ênfase em Geografia Física, trabalhando principalmente com os seguintes temas: Análise Geossistêmica da Paisagem, Vulnerabilidade, Suscetibilidade, Exposição e Resiliência às inundações; Gestão de Bacias Hidrográficas com ênfase na conservação da água, solo e cobertura vegetal.

Published

2023-12-21

How to Cite

Portugal, J., & Reis Amorim , R. (2023). I CONFESS THAT I LEARNED: : narratives of training in Geography. Geo UERJ, (43). Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/80763

Issue

Section

Dossiê Margens da Educação em Geografia