Os desafios do rearranjo ferroviário no Rio de Janeiro

entre interesses privados e o planejamento estatal para a integração e democratização dos trilhos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/cdf.2025.88767

Keywords:

circulação, ferrovias, democratização dos trilhos, Novo Marco Legal das Ferrovias

Abstract

The article aims to analyze the recent public movements related to the railway rearrangement in the state of Rio de Janeiro, focusing on the Strategic Railway Plan and the impacts of the New Legal Framework for Railways. As an immediate consequence of the new legislation, the research also discusses the high-speed railway connection project between Rio de Janeiro and São Paulo, highlighting the conflicts between private interests and the collective needs for mobility, integration, and development in the state. The critical analysis presented emphasizes the challenges and opportunities of railway infrastructure in Rio de Janeiro, considering the socioeconomic implications, the disarticulation of projects, and the pressures of globalization, which demand the acceleration of economic flows and the compression of space-time. In this context of acceleration, transport networks become crucial for the global circulation of goods, people, and information. However, a contradiction is observed in Rio de Janeiro: while railways are efficient for commodity exports, urban mobility issues and the integration of regional transportation systems persist due to a lack of state planning. This situation reflects the predominant neoliberal logic, which prioritizes road transportation for internal movement and railways to serve export interests, neglecting the democratization of railways, inter-regional integration, urban mobility, and, consequently, the population's quality of life and the right to circulation.

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Author Biography

André Luiz do Nascimento Germano, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando pelo Programa de Políticas Públicas e Formação Humana (PPFH) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGGEO) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ, 2020).

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Published

2025-06-16

How to Cite

GERMANO, André Luiz do Nascimento. Os desafios do rearranjo ferroviário no Rio de Janeiro: entre interesses privados e o planejamento estatal para a integração e democratização dos trilhos. Cadernos do Desenvolvimento Fluminense, Rio de Janeiro, n. 29, 2025. DOI: 10.12957/cdf.2025.88767. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/cdf/article/view/88767. Acesso em: 22 jun. 2025.

Issue

Section

Estudos sobre o Rio de Janeiro (I SEERJ e III SEF)