Multiresistance and endemic status of Corynebacterium striatum associated with nosocomial infections: a critical situation in Intensive Care Units and varied wards of a tertiary care hospital, Rio de Janeiro metropolitan area, Brazil

Authors

  • Cecília Maria F. Silva Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Higor F. Mota Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Felipe de O. Cabra Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Yuri V. Farias Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Stefany M. Dimas Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Graduação em Biomedicina, Centro Universitário da Anhanguera. Niterói, RJ, Brasil.
  • Giorgio S. de Santana Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Instituto de Microbiologia Paulo de Góes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Letícia N. M. Gusmão Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Barbara A. Nogueira Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Fundação Oswaldo Cruz, Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos - Bio-Manguinhos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Juliana N. Ramos Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Fundação Oswaldo Cruz, Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos - Bio-Manguinhos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Mônica Cristina de Souza Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Louisy S. dos Santos Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Robson de S. Leão Laboratório de Bacteriologia/Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia da Faculdade de Ciências Médicas, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Marcus Vinícius G. de Oliveira Faculdade da Região dos Lagos, Instituto de Ciências da Saúde/ Disciplina de Microbiologia e Imunologia Clínica, Laboratório Multifuncional I/FERLAGOS. Cabo Frio, RJ, Brasil. Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Ana Luíza Mattos-Guaraldi Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Cassius de Souza Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Faculdade da Região dos Lagos, Instituto de Ciências da Saúde/ Disciplina de Microbiologia e Imunologia Clínica, Laboratório Multifuncional I/FERLAGOS. Cabo Frio, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.12957/bjhbs.2021.63963

Keywords:

Corynebacterium striatum, Multidrug resistance, nosocomial infections, virulence, endemic.

Abstract

Nowadays, Corynebacterium striatum has been reported as
etiologic agent of mild to severe hospital-acquired infections,
including patients undergoing endotracheal intubation with
fatal outcome. A continuous survey of infections due multidrug-
resistant (MDR) C. striatum in South American countries
remains necessary. This retrospective and prospective study
aimed to analyze clinical-microbiological features of C. striatum
clinical isolates from patients attended at a Brazilian
tertiary care hospital, during a nine-year period. C. striatum
strains (n=130) were isolated from infected patients attended at
twenty nosocomial wards, mainly of tracheal aspirate (n=53)
and blood and/or intravenous catheter (n=21/n=13). Notably,
original cases of nosocomial infections due to C. striatum were
verified in children making use of invasive devices, including
one fatal neonatal case, in addition to a fatal respiratory
infection in patient with cystic fibrosis, as well as urinary
tract infections of kidney transplant recipients. Most of C.
striatum strains expressed MDR profiles (88.46%). Emergence
of vancomycin (1.90%) and linezolid (7.41%) resistance was
verified among MDR and non-MDR-strains. In conclusion,
endemic condition with wide dissemination among hospital
wards of varied types of infections due to MDR and non-MDR
C. striatum strains expressing heterogenic virulence potential
and genetic features may occur in hospital units.

Author Biographies

Cecília Maria F. Silva, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Higor F. Mota, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Felipe de O. Cabra, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Yuri V. Farias, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Stefany M. Dimas, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Graduação em Biomedicina, Centro Universitário da Anhanguera. Niterói, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Graduação em Biomedicina, Centro Universitário da Anhanguera. Niterói, RJ, Brasil.

Giorgio S. de Santana, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Instituto de Microbiologia Paulo de Góes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto de Microbiologia Paulo de Góes, Universidade Federal do
Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Letícia N. M. Gusmão, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Barbara A. Nogueira, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Fundação Oswaldo Cruz, Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos - Bio-Manguinhos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz, Instituto de Tecnologia em
Imunobiológicos - Bio-Manguinhos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Juliana N. Ramos, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Fundação Oswaldo Cruz, Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos - Bio-Manguinhos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz, Instituto de Tecnologia em
Imunobiológicos - Bio-Manguinhos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Mônica Cristina de Souza, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Louisy S. dos Santos, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Robson de S. Leão, Laboratório de Bacteriologia/Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia da Faculdade de Ciências Médicas, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Bacteriologia/Departamento de Microbiologia,
Imunologia e Parasitologia da Faculdade de Ciências Médicas,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Marcus Vinícius G. de Oliveira, Faculdade da Região dos Lagos, Instituto de Ciências da Saúde/ Disciplina de Microbiologia e Imunologia Clínica, Laboratório Multifuncional I/FERLAGOS. Cabo Frio, RJ, Brasil. Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Faculdade da Região dos Lagos, Instituto de Ciências da Saúde/
Disciplina de Microbiologia e Imunologia Clínica, Laboratório
Multifuncional I/FERLAGOS. Cabo Frio, RJ, Brasil.
Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Ana Luíza Mattos-Guaraldi, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de
Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Cassius de Souza, Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica, Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia, Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Faculdade da Região dos Lagos, Instituto de Ciências da Saúde/ Disciplina de Microbiologia e Imunologia Clínica, Laboratório Multifuncional I/FERLAGOS. Cabo Frio, RJ, Brasil.

Laboratório de Difteria e Corinebactéria de Relevância Clínica,
Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia,
Faculdade de Ciências Médicas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Faculdade da Região dos Lagos, Instituto de Ciências da Saúde/
Disciplina de Microbiologia e Imunologia Clínica, Laboratório
Multifuncional I/FERLAGOS. Cabo Frio, RJ, Brasil.

References

Baio PVP, Mota HF, Freitas AD, et al. Clonal multidrug-resistant Corynebacterium striatum within a nosocomial environment, Rio de Janeiro, Brazil. Mem Inst Oswaldo Cruz. 2013 Feb;108(1):23–9.

Parte AC. LPSN – List of Prokaryotic names with Standing in Nomenclature (bacterio.net), 20 years on. Vol. 68, International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology, Microbiology Society. 2018:1825–9.

Zasada AA, Mosiej E. Contemporary microbiology and identification of Corynebacteria spp. causing infections in human. Lett Appl Microbiol. 2018 Jun;66(6):472–83.

Renom F, Gomila M, Garau M, et al. Respiratory infection by Corynebacterium striatum: epidemiological and clinical determinants. New Microbes New Infect. 2014 Jul;2(4):106–14.

Camello T, Mattos-Guaraldi A, Duarte F, et al., Nondiphtherial Corynebacterium species isolated from clinical specimens of patients in a University Hospital, Rio de Janeiro, Brazil. Braz J Microbiol. 2003 Apr;34.

Martins C, Faria L, Souza M, Camello T, et al. Microbiological and host features associated with corynebacteriosis in cancer patients: a five-year study. Mem Inst Oswaldo Cruz. 2009 Sep;104(6):905–13.

Louredo LS, Ramos JN, Peixoto RS, et al. Corynebacterium ulcerans isolates from humans and dogs: fibrinogen, fibronectin and collagen-binding, antimicrobial and PFGE profiles. 2014.

Carvalho RV de, Lima FF da S, Santos CS dos, et al. Central venous catheter-related infections caused by Corynebacterium amycolatum and other multiresistant non-diphtherial corynebacteria in paediatric oncology patients. Braz J Infect Dis. 2018;22(4):347–51.

Alibi S, Ferjani A, Boukadida J, et al. Occurrence of Corynebacterium striatum as an emerging antibiotic-resistant nosocomial pathogen in a Tunisian hospital. Sci Rep. 2017 Aug 28;7(1):9704.

Otsuka Y, Ohkusu K, Kawamura Y, et al. Emergence of multidrug-resistant Corynebacterium striatum as a nosocomial pathogen in long-term hospitalized patients with underlying diseases. Diagn Microbiol Infect Dis. 2006 Feb;54(2):109–14.

Verroken A, Bauraing C, Deplano A, et al. Epidemiological investigation of a nosocomial outbreak of multidrug-resistant Corynebacterium striatum at one Belgian university hospital. Clin Microbiol Infect Off Publ Eur Soc Clin Microbiol Infect Dis. 2014 Jan;20(1):44–50.

Wong KY, Chan YC, Wong CY. Corynebacterium striatum as an emerging pathogen. J Hosp Infect. 2010 Dec;76(4):371–2.

Weiss K, Laverdière M, Rivest R. Comparison of antimicrobial susceptibilities of Corynebacterium species by broth microdilution and disk diffusion methods. Antimicrob Agents Chemother. 1996 Apr;40(4):930–3.

Oliva A, Belvisi V, Iannetta M, et al. Pacemaker lead endocarditis due to multidrug-resistant Corynebacterium striatum detected with sonication of the device. J Clin Microbiol. 2010 Dec;48(12):4669–71.

Roy M, Ahmad S. Rare case of Corynebacterium striatum septic arthritis. BMJ Case Rep. 2016 Sep 23;2016.

Daisuke U, Oishi T, Yamane K, et al. Corynebacterium striatum Bacteremia Associated with a Catheter-Related Blood Stream Infection. Case Rep Infect Dis. 2017;2017:2682149.

Moore K, Hall V, Paull A, et al. Surface bacteriology of venous leg ulcers and healing outcome. J Clin Pathol. 2010 Sep;63(9):830–4.

Campanile F, Carretto E, Barbarini D, et al. Clonal multidrug-resistant Corynebacterium striatum strains, Italy. Emerg Infect Dis. 2009 Jan;15(1):75–8.

Silva-Santana G, Silva CMF, Olivella JGB, et al. Worldwide survey of Corynebacterium striatum increasingly associated with human invasive infections, nosocomial outbreak, and antimicrobial multidrug-resistance, 1976–2020. Arch Microbiol. 2021 Jul 1;203(5):1863–80.

Werth BJ, Hahn WO, Butler-Wu SM, et al. Emergence of High-Level Daptomycin Resistance in Corynebacterium striatum in Two Patients with Left Ventricular Assist Device Infections. Microb Drug Resist Larchmt N. 2016 Apr;22(3):233–7.

Ramos JN, Souza C, Faria YV, et al. Bloodstream and catheter-related infections due to different clones of multidrug-resistant and biofilm producer Corynebacterium striatum. BMC Infect Dis. 2019 Jul 29;19(1):672.

Mattos-Guaraldi AL, Guimarães LC, Santos CS, et al. Draft Genome Sequence of Corynebacterium striatum 1961 BR-RJ/09, a Multidrug-Susceptible Strain Isolated from the Urine of a Hospitalized 37-Year-Old Female Patient. Genome Announc. 2015 Aug 6;3(4).

Souza C de, Faria YV, Sant’Anna L de O, et al. Biofilm production by multiresistant Corynebacterium striatum associated with nosocomial outbreak. Mem Inst Oswaldo Cruz. 2015 Apr;110(2):242–8.

CLSI (2019) Performance standards for antimicrobial susceptibility testing. 29th edn, PA: Clinical and Laboratory Standards Institute. 29th edn. Wayne. doi: 10.1016/s0196-4399(01)88009-0.

Magiorakos, A.P., A. Srinivasan, R.B. Carey, Y., et al. 2012. Multidrugresistant, extensively drug-resistant and pandrug-resistant bacteria: an international expert proposal for interim standard definitions for acquired resistance. Clin. Microbiol. Infect. 18:268–28.

Agência Nacional de Vigilância Sanitária (ANVISA) (2014) Controle de Infecção em Serviços da Saúde. Rio de Janeiro http://www.anvisa.gov.br/servicosaude/controle/legis.htm. Accessed 4 Jan 2018.

Agência Nacional de Vigilância Sanitária (ANVISA) (2007) Controle de Infecção em Serviços da Saúde. Rio de Janeiro. http://www.anvis a.gov.br/servi cosau de/contr ole/renis s/manua l%20_controlebacterias.pdf. Accessed 15 Feb 2018

Bandyopadhyay S, Bergholte J, Blackwell CD, et al., Risk of Serious Bacterial Infection in Children With Fever Without a Source in the Post–Haemophilus influenzae Era When Antibiotics Are Reserved for Culture-Proven Bacteremia. Arch Pediatr Adolesc Med. 2002 May 1;156(5):512–7.

Severo CB, Guazzelli LS, Barra MB, et al. Multiple pulmonary nodules caused by Corynebacterium striatum in an immunocompetent patient. Rev Inst Med Trop Sao Paulo. 2014 Feb;56(1):89–91.

Suh JW, Ju Y, Lee CK, et al. Molecular epidemiology and clinical significance of Corynebacterium striatum isolated from clinical specimens. Infect Drug Resist. 2019;12:161–71.

García-Crespo D, Navas J, Gradillas G, et al., Technical note: molecular typing of Corynebacterium bovis isolates by pulsed-field gel electrophoresis. J Dairy Sci. 2005 May;88(5):1705–7.

Papazian L, Klompas M, Luyt C-E. Ventilator-associated pneumonia in adults: a narrative review. Intensive Care Med. 2020 May;46(5):888–906.

Clariot S, Constant O, Lepeule R, et al. Clinical relevance

and impact of Corynebacterium isolation in lower respiratory

tract of critically ill patients requiring mechanical ventilation.

Infection. 2020 Jun;48(3):413–20.

Chauvelot P, Ferry T, Tafani V, et al. Bone and Joint Infection

Involving Corynebacterium spp.: From Clinical Features to

Pathophysiological Pathways. Front Med. 2020;7:539501.

Gomes JÁP, Frizon L, Demeda VF. Ocular Surface Microbiome

in Health and Disease. Asia-Pac J Ophthalmol Phila Pa. 2020

Dec;9(6):505–11.

Qin L, Sakai Y, Bao R, et al. Characteristics of Multidrug-

Resistant Corynebacterium spp. Isolated from Blood Cultures

of Hospitalized Patients in Japan. Jpn J Infect Dis. 2017 Mar

;70(2):152–7.

Rasmussen M, Mohlin AW, Nilson B. From contamination to

infective endocarditis-a population-based retrospective study

of Corynebacterium isolated from blood cultures. Eur J Clin

Microbiol Infect Dis Off Publ Eur Soc Clin Microbiol. 2020

Jan;39(1):113–9.

Superti SV, Martins D de S, Caierão J, et al. Corynebacterium

striatum infecting a malignant cutaneous lesion: the emergence

of an opportunistic pathogen. Rev Inst Med Trop Sao Paulo.

Apr;51(2):115–6.

Souza C de, Mota HF, Faria YV, et al. Resistance to Antiseptics

and Disinfectants of Planktonic and Biofilm-Associated Forms

of Corynebacterium striatum. Microb Drug Resist Larchmt N.

Dec;26(12):1546–58.

Olender A. Antibiotic resistance and detection of the most

common mechanism of resistance (MLSB) of Opportunistic

Corynebacterium’, Chemotherapy, 59, pp. 294–306. doi:

1159/000357467.

Downloads

Published

2022-03-04

How to Cite

Silva, C. M. F., Mota, H. F., Cabra, F. de O., Farias, Y. V., Dimas, S. M., de Santana, G. S., … de Souza, C. (2022). Multiresistance and endemic status of Corynebacterium striatum associated with nosocomial infections: a critical situation in Intensive Care Units and varied wards of a tertiary care hospital, Rio de Janeiro metropolitan area, Brazil. Brazilian Journal of Health and Biomedical Sciences, 20(2), 114–128. https://doi.org/10.12957/bjhbs.2021.63963

Issue

Section

Original Papers