Cyborg domesticities:

dwelling between borders during COVID-19 social isolation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.89401

Keywords:

Domesticity, Living, Thresholds

Abstract

This paper seeks to discuss the tension between physical and digital thresholds in living during the COVID-19 pandemic, between 2020 and 2023, thinking about new ways of defining domesticity and the production of domestic space. This ambiguity is worked out through a bibliographical review of the “Cyborg Manifesto”, by philosopher Donna Haraway, in dialogue with the philosophers Pierre Dardot and Christian Laval, and with the researcher McKenzie Wark. In this historical context in which the home has become a space of confinement for many, the boundaries between inside and outside, physical and digital, have become blurred in the face of the ubiquity of communication technologies present in the domestic sphere. The aim is therefore to rethink and reassemble the terms of this domesticity, rewriting their meanings just like Haraway’s fictional figure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, Jorge Luis. O Aleph (1949). Tradução: Davi Arrigucci Jr. – São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

COLOMINA, Beatriz. Ainda escrevendo. In: Beatriz Colomina. Marian Rosa van Bodegraven e Marianna Boghosian Al Assal (org.). Arquitetura, sexualidade e mídia. Tradução: Marian Rosa van Bodegraven – São Paulo: Editora Escola da Cidade / Editora WMF Martins Fontes, 2023.

CÓRDOBA, Francisco Javier Rueda. Los Bares y el Dispositivo Doméstico. Actas Primer Congreso internacional feminista de Arquitectura y Cuidados. Disponível em: https://oa.upm.es/69367/1/Actas_cuidados.pdf. Acesso em: 26/04/2024. p. 289-291.

DARDOT, Pierre. LAVAL, Christian. Capítulo 10: A práxis instituinte. In:______. O comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. Tradução: Mariana Exalar. – São Paulo: Boitempo, 2016. p. 335-373.

FARIA, Paula Lemos Vilaça. Domesticidades e contra-domesticidades [manuscrito]: crônicas e cacarecos de vidas confinadas. – 2024. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Arquitetura.

HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. Tradução: Tomaz Tadeu. In: Tomaz Tadeu (org.) Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. – Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 37-129.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. Tradução: Carlos Irineu da Costa; revisão técnica de Stelio Marras. – 4. ed. – São Paulo: Editora 34, 2019.

LE GUIN, Ursula K. A teoria da bolsa da ficção. Tradução: Luciana Chieregati, Vivian Chieregati Costa; introdução de Juliana Fausto; posfácio de Luciana Chieregati. – São Paulo: n-1 edições, 2021.

Primer Congreso internacional feminista de Arquitectura y Cuidados. https://congresoarquitecturaycuidados.com/. Madrid, España. 2021 – Todos los derechos reservados.

SOL, Luísa. Screen Care: Visibility, Invisibility and Metaphors of Home in the Context of Pandemic. Actas Primer Congreso internacional feminista de Arquitectura y Cuidados. Disponível em: https://oa.upm.es/69367/1/Actas_cuidados.pdf. Acesso em: 26/04/2024. p. 326-332.

WARK, McKenzie. O capital está morto. Tradução: Dafne Melo. – São Paulo: Editora Funilaria e sobinfluencia edições, 2022.

Published

2025-07-10

How to Cite

LEMOS VILAÇA FARIA, Paula; SILVIANO BRANDÃO LOPES, Marcela. Cyborg domesticities:: dwelling between borders during COVID-19 social isolation. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, 2025. DOI: 10.12957/arcosdesign.2025.89401. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/89401. Acesso em: 13 jul. 2025.