Galeria Providência

a territorial-based cultural project and its contributions to the design of new futures for cities

Authors

  • Giovana Cruz UERJ

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.82049

Keywords:

City, culture, Região Portuária do Rio de Janeiro, Galeria Providência

Abstract

Observing the hegemonic model of urban production practiced in Brazil over the years, we see that socio-spatial inequality has been one of its main consequences. Given this context, we ask ourselves: how to design new futures for cities? Seeking to contribute to this question, this work addresses an experience of city transformation through the story of Hugo Silva de Oliveira - a resident of Morro da Providência, in Rio de Janeiro - and his territorial-based cultural project Providence Gallery. The work is part of a research that was developed using oral history methodology and with the participation of various subjects who live and act culturally in the port region. The results show that Galeria Providência, together with other projects, mobilizes ways of doing that put tension on the dominant system of urban production and allow us to glimpse other possibilities for thinking/doing/living the city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CRETTON, Mariana, Andrade. O lugar da moradia popular no Porto Maravilha. In: MENDES, Mariana Fernandes; BROUDEHOUX, Anne-Marie. (Org.) 10 anos de Porto Maravilha: do projeto de renovação à construção de um novo espaço de exclusão. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2019.

ESCOBAR, Arturo. Planning. In: SACHS, Wolfgang. The Development Dictionary: a guide to knowledge as power. Londres: Zed Books, 1992. pp. 145-160.

FAULHABER, Lucas; AZEVEDO, Lena. SMH 2016: remoções no Rio de Janeiro Olímpico. Rio de Janeiro: Mórula, 2015.

FRISCH, Michael. A História Pública não é uma via de mão única, ou, De A Shared Authority à cozinha digital, e vice-versa. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Org). História Pública no Brasil: Sentidos e Itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 57-69.

HONORATO, Claudio de Paula. Valongo: o mercado de escravos do Rio de Janeiro, 1759-1831. Dissertação de mestrado. Niterói: PPGH-UFF, 2008.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Centauro Editora, 2011.

LIMA, Tania A.; SENE, Glaucia; SOUZA, Marcos. Em busca do Cais do Valongo, Rio de Janeiro, Século XIX. In: Anais do Museu Paulista. São Paulo. V.24. N.1. jan- abr, 2016, p. 299-391.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Dança dos sentidos: na busca por alguns gestos. In: JACQUES, Paola Berenstein; BRITTO, Fabiana Dutra (Org.). Corpocidade: debates, ações e articulações. Salvador: EDUFBA, 2010. p. 24-41.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

XIMENES, Luciana Alencar. Ocupações na zona portuária do Rio de Janeiro: soluções de moradia e ações de resistência no contexto de implementação do projeto Porto Maravilha. Dissertação de mestrado. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2017.

Published

2024-07-17

How to Cite

CRUZ, Giovana. Galeria Providência: a territorial-based cultural project and its contributions to the design of new futures for cities. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 257–277, 2024. DOI: 10.12957/arcosdesign.2024.82049. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/82049. Acesso em: 9 may. 2025.