Galeria Providência
a territorial-based cultural project and its contributions to the design of new futures for cities
DOI:
https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.82049Keywords:
City, culture, Região Portuária do Rio de Janeiro, Galeria ProvidênciaAbstract
Observing the hegemonic model of urban production practiced in Brazil over the years, we see that socio-spatial inequality has been one of its main consequences. Given this context, we ask ourselves: how to design new futures for cities? Seeking to contribute to this question, this work addresses an experience of city transformation through the story of Hugo Silva de Oliveira - a resident of Morro da Providência, in Rio de Janeiro - and his territorial-based cultural project Providence Gallery. The work is part of a research that was developed using oral history methodology and with the participation of various subjects who live and act culturally in the port region. The results show that Galeria Providência, together with other projects, mobilizes ways of doing that put tension on the dominant system of urban production and allow us to glimpse other possibilities for thinking/doing/living the city.
Downloads
References
CRETTON, Mariana, Andrade. O lugar da moradia popular no Porto Maravilha. In: MENDES, Mariana Fernandes; BROUDEHOUX, Anne-Marie. (Org.) 10 anos de Porto Maravilha: do projeto de renovação à construção de um novo espaço de exclusão. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2019.
ESCOBAR, Arturo. Planning. In: SACHS, Wolfgang. The Development Dictionary: a guide to knowledge as power. Londres: Zed Books, 1992. pp. 145-160.
FAULHABER, Lucas; AZEVEDO, Lena. SMH 2016: remoções no Rio de Janeiro Olímpico. Rio de Janeiro: Mórula, 2015.
FRISCH, Michael. A História Pública não é uma via de mão única, ou, De A Shared Authority à cozinha digital, e vice-versa. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Org). História Pública no Brasil: Sentidos e Itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 57-69.
HONORATO, Claudio de Paula. Valongo: o mercado de escravos do Rio de Janeiro, 1759-1831. Dissertação de mestrado. Niterói: PPGH-UFF, 2008.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Centauro Editora, 2011.
LIMA, Tania A.; SENE, Glaucia; SOUZA, Marcos. Em busca do Cais do Valongo, Rio de Janeiro, Século XIX. In: Anais do Museu Paulista. São Paulo. V.24. N.1. jan- abr, 2016, p. 299-391.
RIBEIRO, Ana Clara Torres. Dança dos sentidos: na busca por alguns gestos. In: JACQUES, Paola Berenstein; BRITTO, Fabiana Dutra (Org.). Corpocidade: debates, ações e articulações. Salvador: EDUFBA, 2010. p. 24-41.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
XIMENES, Luciana Alencar. Ocupações na zona portuária do Rio de Janeiro: soluções de moradia e ações de resistência no contexto de implementação do projeto Porto Maravilha. Dissertação de mestrado. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giovana Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.