Encounter as empowerment
a critical approach to participatory design research with marginalised youth
DOI:
https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.81797Keywords:
Participatory design research, Marginalized youth, Urban landscapeAbstract
This paper presents participatory design research conducted with marginalized young people from São Paulo, Brazil. The project consisted of two activities that used mapping and board games to explore instabilities and uncertainties in the participants' communities. The workshops aimed to foster encounters and highlight the capabilities and agency of young people. The resulting visual methods captured the participants' experiences of the urban landscape, demonstrating the potential for participatory design research to address social issues and empower marginalized communities.
Downloads
References
CRAMPTON, J. Maps as social constructions: power, communication and visualization. Progress in Human Geography, v. 25, n. 2, p. 235 - 252, 2001.
DÁVILA, P. Diagrams of Power: Visualising, Mapping and Performing Resistance. Eindhoven, Onomatopee, 2019. ISBN 9493148033.
DE CERTEAU, M. The Practice of Everyday Life. Berkeley and Los Angeles, London, University of California Press, 1988. ISBN 978-0-520-23699-8.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. London, Athlone Press, 1988. ISBN 048511335X.
DIAS, I. Interview with the Judge Iberê de Castro Diaz at the end of the workshop at USP on 9th abr. 2023.
DRUCKER, J. Diagrammatic Writing. Eindhoven, Set Margins, 2023. ISBN 978-90-832706-1-6.
EASTERLING, K. Disposition. In HAUPTMANN, D.; NEIDICH, W. (Eds). Cognitive Architecture: from biopolitics to noopolitics. Rotterdam, 010 Publishers, 2010. p.250-265. ISBN 9064507252.
EASTERLING, K. Extrastatecraft: the power of infrastructure space. London and New York, Verso Books, 2016. ISBN 1784783641.
HALL, P.A.; DÁVILA, P. Critical Visualisation: Rethinking the Representation of Data. London, Bloomsbury Publishing, 2022. ISBN 1350077240.
HARFORD, T. The never-ending brilliance of board games. Disponível em: https://www.ft.com/content/2fe3bf14-4be0-4b19-b739-3943f837a879. Acesso em: 27 jan. 2024
JACKSON, S. J. Rethinking Repair. In GILLESPIE, T.; BOCZKOWSKI, P.J.; FOOT, K.A. (Eds) Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press, 2014. p. 221-239. ISBN 9780262319461.
LANTZ, F. The Beauty of Games. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press, 2023. ISBN 0262048531.
MORGAN, J. GO: Gabriel Orozco. London, Tate Publishing, 2011. ISBN 9781854379122.
NGUYEN, C. T. Games and the Art of Agency. Philosophical Review, v. 128, n. 4, p. 423-462, 2019.
SLETTO, B. We Drew What We Imagined: Participatory Mapping, Performance, and the Arts of Landscape Making. Current Anthropology, v.50, n.4, p. 443 - 466, 2009.
STAR, S.L.; STRAUSS, A. Layers of Silence, Arenas of Voice: The Ecology of Visible and Invisible Work. Computer Supported Cooperative Work, v. 8, p. 9 - 30, 1999.
TEMKIN, A. Gabriel Orozco. London, Tate Publishing, 2010. ISBN 1854379216.
WILLIS, D. The Emerald City and Other Essays on the Architectural Imagination. New York, Princeton Architectural Press. 1999. ISBN 9781568981741.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paul Wilson, Andrea Thoma, Maria Cecilia Loschavio dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os Direitos Autorais dos artigos publicados na revista Arcos Design pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Arcos Design com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Para mais informações ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de
autoria e publicação inicial nesta revista. - Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.