Imagery and decision in branding

an interpretative model based on design as poetics and market rhetoric

Authors

  • Albert Fischer Günther Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Délcio Pereira Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Flávio Anthero Nunes Vianna dos Santos Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2024.81636

Keywords:

design, poetics, rhetoric, imagery, decision-making

Abstract

This article aims to identify points of agreement between how design is made (or its poetics, in the Aristotelian sense) and the decision-making process when guided by sales rhetoric. A new rhetorical orientation towards symbolism can be perceived while considering these arguments because of images' unpredictable impact on the signification field. This study employs a thematic approach in the form of primary, qualitative research. It consists of a bibliographical survey in which the terms imaginary, rhetoric, poetics, and decision-making oriented the research. Based on theoretical conceptions of the imaginary, it discusses the symbol's potential based on theoretical conceptions of the imaginary, recognizing it as a determining but ultimately inaccessible sphere of meaning. As a result, it proposes an interpretative model for analyzing brands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávio Anthero Nunes Vianna dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Desenho Industrial - Design do Produto e Design Gráfico pela ESDI, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1992), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é membro do Conselho Editorial da Revista Hall Ceart (UDESC) e da Revista Human Factors in Design (PPGDESIGN/UDESC), docente e pesquisador na UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, além de avaliador ad hoc do INEP/BASis, do Conselho Estadual de Educação CEE/SC e consultor ad hoc do CNPq. Tem experiência na área de Desenho Industrial: ensino e pesquisa em design, gestão do design, metodologia de projeto e fatores humanos.

References

ANASTASSAKIS, Z.; IBARRA, M. C. O design e suas possíveis interações com práticas criativas desenvolvidas por não designers. Arcos Design. Rio de Janeiro: PPD ESDI-UERJ. Volume 9, n. 2, dez. 2016. pp. 165-176. Disponível em: >http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/arcosdesign>.

ARAÚJO, A.F. Imaginário e Retórica na Obra de Gilbert Durand. In: 100 anos Gilbert Durand. São Paulo: FEUSP, 2022. p. 270-296. DOI: 10.11606/9786587047331

ARIELY, D. Positivamente Irracional: os benefícios inesperados de desafiar a lógica em todos os aspectos de nossas vidas. Rio de Janeiro, Elsevier, 2010.

ARISTÓTELES. Arte da Retórica. São Paulo: Editora Madamu. 2023, 232 p.

AZEVEDO, G. X. de; LEMOS, C. T. System of Beliefs as Imaginary in Wunenburger. Caminhos - Revista de Ciências da Religião, Goiânia, Brasil, v. 15, n. 2, p. 330–341, 2017. DOI: 10.18224/cam.v15i2.6072. Disponível em: <https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/caminhos/article/view/6072>. Acesso em: 26 jan. 2024.

AZEVEDO, N. S, N; e SCOFANO, R. G (orgs.). Introdução aos Pensadores do Imaginário. Alínea Editora. Campinas, 2018. 164.

DURAND, G. A Imaginação Simbólica. Lisboa: Edições 70. 2023, 120 p.

_________. As Estruturas Antropológicas do Imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 4.ed. 2012. 525 p.

_________. O Imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel. 2010. 4. ed., 124 p.

FARIA, A. Retórica do Marketing. In: GV Executivo. vol. 7, n. 3. mai/jun. 2018, p. 44-47. DOI: https://doi.org/10.12660/gvexec.v7n3.2008.34146. ISSN 1806-8979; e ISSN 2965-0747

FELÍCIO, V. L. G. A Imaginação Simbólica nos Quatro Elementos Bachelardianos. São Paulo: EdUSP, 1994.

FLUSSER, V. O Mundo Codificado: por uma Filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac-Naify, 2007.

_________. Natural:mente: sobre os vários significados de natureza. Annablume. 2022, 176 p.

GARCIA, A. O. De la tecnica a la techne. In: A Parte Rei: Revista de Filosofía, n.1, v.3, 1997. ISSN-e 2172-9069, ISSN 1137-8204. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3860918> Acessado em 15 de maio de 2024.

GODOI, B. S. Ciência moderna e triunfo da religião: análise de um prenúncio de J. Lacan em uma coletiva de imprensa de 1974. 2019. 122 p.

HEIDEGGER, M. A Origem da Obra de Arte. Lisboa: Edições 70, 2007. 76 p.

KELLER, K.L., (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”. In: Journal of Marketing, vol. 57, p. 1-22. Disponível: <http://www.jstor.org/stable/1252054>. Acessado em: 25 de janeiro de 2024.

LACAN, J. O Seminário, Livro 20: mais, ainda. Texto estabelecido por Jacques-Alain Miller; versão brasileira de M. O. Magno. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

LIN, Tom C. W., A Behavioral Framework for Securities Risk (April 16, 2012). 34 Seattle University Law Review 325 (2011), 54 p. Disponível em: <https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2040946>. Acessado em: 3 de fevereiro de 2024.

McLUHAN, M. A Galáxia de Gutenberg. Editora Companhia Nacional. 1977. 390 p.

METTS, M. J. e WELFLE, A. Writing is Designing: words and the user experience. New York: Rosenfeld, 2020.

NEVES, R. M; e RUÃO, T. Modelo de interpretação de Marcas. Imagens e percepções. In: Revista Comunicando, v.3, p. 83-99, 2014. Disponível em: <https://hdl.handle.net/1822/54052>. Acessado em: 22 de janeiro de 2024.

NORMAN. D. O Design Emocional. São Paulo: Rocco, 2008. 322 p.

PORTINARI, D. [et al.]. Design poético: interlocuções. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Valparaíso: Ed. PUCV, 2020. 208 p.; ISBN (Ed. PUC): 978-65-88831-14-4 / ISBN (Ed. PUCV): 978-956-17-0927-0

REY, J. Retórica y Consumo. Una propuesta metodológica. Questiones publicitarias. 2004, Vol. 1, n.º 9, pp. 65-83, 2004. Disponível em: <https://raco.cat/index.php/questionespublicitarias/article/view/349880>. Acessado em: 1 de dezembro de 2023

ROHDEN, L. O poder da linguagem: a arte retórica de Aristóteles. In: Síntese Nova Fase. Belo Horizonte, v. 22, n. 71, 1995. p. 513-522.

RUÃO, T. As marcas e o valor da imagem: a dimensão simbólica das actividades económicas. In: Caleidoscópio, Universidade Lusófona, 2003, n. 3, pp. 177 – 191. ISSN: 1645-2585. Disponível em: <https://hdl.handle.net/1822/2726>. Acessado em: 22 de janeiro de 2024.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134>.

STERNBERG, R. J. e STERNBERG, K. Psicologia Cognitiva. São Paulo: Cengage, 2017. 2. ed.

WUNENBURGER, J.-J. O Imaginário. São Paulo: Edições Loyola. 2007.

Published

2024-07-17

How to Cite

GÜNTHER, Albert Fischer; PEREIRA, Délcio; SANTOS, Flávio Anthero Nunes Vianna dos. Imagery and decision in branding: an interpretative model based on design as poetics and market rhetoric. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 545–563, 2024. DOI: 10.12957/arcosdesign.2024.81636. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/81636. Acesso em: 9 may. 2025.