The LITERARY MOTIF OF THE LOSS OF THE SHADOW ON THE FANTASTIC SHORT STORY “THE SHADOW” BY HANS CHRISTIAN ANDERSEN

Main Article Content

Francisco Edson Gonçalves Leite
Antonia Marly Moura da Silva

Abstract

Human beings have attributed a strong symbolic power to the shadow and, when considering it as a vital part of themselves or as a correlative of the soul, they assume the condition of man's double, giving rise to a series of taboos and beliefs that have populated the human imagination in different cultures. In literature, the shadow has been shown to be an important sign, enabling, among other aspects, the representation of classic human duality. From this perspective, this paper aims at analyzing the configurations of the double in the fantastic short story “The Shadow”, (1835) by Hans Christian Andersen, which addresses, in the construction of the fictional plot, the literary motif of the loss of the shadow. From a theoretical point of view, this work is affiliated with the postulates about identity, as it addresses one of the facets through which the double is represented in literature, and with studies on fantastic literature. The analysis of Andersen's aforementioned narrative allows us to affirm that the loss or absence of shadow, an unusual phenomenon by nature, is the result of a split and problematizes the character's identity, when he is confronted with his double. It is, therefore, through this secret alchemy that writers, craftsmen of the word, keep literature and, specifically, the motif of the loss of the shadow, alive and pulsating.


Key words: Fantastic. Double. Shadow. Short story. Andersen.

Article Details

How to Cite
Gonçalves Leite, F. E., & Silva, A. M. M. da. (2024). The LITERARY MOTIF OF THE LOSS OF THE SHADOW ON THE FANTASTIC SHORT STORY “THE SHADOW” BY HANS CHRISTIAN ANDERSEN . Abusões, 23(23). https://doi.org/10.12957/abusoes.2024.79317
Section
Abismo e vertigem: dinâmica da personagem na ficção fantástica
Author Biographies

Francisco Edson Gonçalves Leite, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Possui doutorado em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras/PPGL da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). É docente da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), líder do Grupo de Estudos da Literatura e suas Interfaces Críticas (GELINTER/UERN), e membro do Grupo de Estudos Críticos da Literatura (GECLIT/UERN) e do Grupo de Estudos sobre o Romance (UFRN).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/4873193353701048

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3187-7254

E-mail: franciscoedson@uern.br

Antonia Marly Moura da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui Pós-Doutorado em Letras pela Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Portugal (2017), e Doutorado em Letras/Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo (2001). É Professora aposentada da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), atuando voluntariamente como docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem/PPCL e como colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Letras/PPGL, ambos desta instituição. É professora visitante na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), atuando no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem/PPGEL desta instituição. É Membro do Grupo de Estudos da Literatura e suas Interfaces Críticas (GELINTER/UERN) e membro do Grupo Estudos sobre o Romance (UFRN).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/3232000415474975

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2939-0626

E-mail: antonia.marly2013@gmail.com