Social research methodologies for understanding reality
participatory commitment to popular territorial practices
DOI:
https://doi.org/10.12957/tamoios.2025.82799Keywords:
Pesquisa participativa, Ciência geográfica, Metodologias participativasAbstract
Participatory social research methodologies are fundamental for the understanding of reality, especially when it comes to the commitment to popular territorial practices of traditional peoples in vulnerability situations. This methodological approach values interaction and dialogue between researchers and social subjects, recognizing the importance of lived experiences and local knowledge. By adopt a participatory approach to geographic research, social research methodologies can promote the democratization of the research process based on scientific sensitivity, dialogued with communities, allowing them to actively participate in the definition of what is being researched. Furthermore, by committing to popular territorial practices, these methodologies aim not only to understand reality, but also to contribute to social transformation and the empowerment of local communities. This involves not only the production of academic knowledge, but also the promotion of concrete actions that aim to improve living conditions and strengthen social ties within traditional communities. In that regard, working within the scope of geographic science with social research methodologies represents an ethical and political commitment to social justice and the construction of a more egalitarian and participatory society.
Downloads
References
ALMEIDA, Rosemeire Aparecida de. (Re)criação do campesinato, identidade e distinção: a luta pela terra e o habitus de classe. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
ARAGÃO, João Paulo Gomes de Vasconcelos. Tópicos sobre pesquisa social em Geografia no âmbito dos Institutos Federais no Brasil–apontamentos introdutórios. Revista Principia-Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, n. 29, p. 46-60, 2016.
ASSIS, Washington Luiz dos Santos; SOUZA, Sergio Luiz de. Colonialismo e desigualdades sociais: ensaio teórico para a construção de um pensamento crítico pós-colonial. Simbiótica Revista Eletrônica, p. 159-171, 2019.
AZEVEDO, Dulcian Medeiros de et al. Paradigmas emergentes: um ensaio analítico. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 10, n. 3, 2008.
BALLESTRIN, Luciana Maria de Aragão. Modernidade/Colonialidade sem “Imperialidade”? O elo perdido do giro decolonial. Dados, v. 60, p. 505-540, 2017.
BORDA, Orlando Fals; BRANDÃO Carlos Rodrigues. Investigación participativa. Montevideo: Edições da Banda Oriental, 1987.
BORDA, Orlando Fals. Una sociología sentipensante para América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2015.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. IV Seminário do Observatório de Educação do Campo SC/PR/RS. Florianópolis, 2006.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo Romeu (orgs). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 2006.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BORGES, Maristela Correa. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Uberlândia: Revista Ed. Popular, v. 06, n. 1, p. 50-62, 2007.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Reflexões sobre como fazer trabalho de campo. Sociedade e cultura, v. 10, n. 1, p. 11-27, 2007.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. 2005. (Tese de Doutorado), Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2005.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Edits.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: IESCO, p. 09-24, 2007.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Sá da Costa Editora, 1978.
CRUZ, Valter do Carmo. Geografia e pensamento descolonial: notas sobre um diálogo necessário para a renovação do pensamento crítico. In: CRUZ, Valter do Carmo; OLIVEIRA, Denílson Araújo de (Org.). Geografia e giro descolonial: experiências, ideias e horizontes de renovação do pensamento crítico. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2017. p. 15-36.
DEMO, Pedro. Pesquisa social. Serviço Social & Realidade, p. 11-36, 2008.
ESCOBAR, Arturo. Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: Ediciones UNAULA, 2014.
ESCOBAR, Arturo. Territorios de diferencia: la ontología política de los “derechos al territorio”. Cuadernos de antropología social, n. 41, p. 25-38, 2015.
FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1986.
FURTADO, Fabrina Pontes et al. Raça, gênero e classe: as interseccionalidades da estrutura fundiária brasileira. Rio de Janeiro: Fundação Heirich Böll, 2022.
GABARRÓN, Luis Rodrigues; LANDA, Libertad Hernández. Investigación participativa. In: Cadernos Metodológicos 10. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 1994.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008.
GONSALVES, Elisa Pereira. Pesquisar, participar: sensibilidades pós-modernas. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo Romeu (orgs). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 2006.
KOSIK, Karel. A dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LE BOTERF, Guy. Pesquisa participante: propostas e reflexões metodológicas. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. (Org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasiliense, p. 51-81,1984.
LEÃO, Fernando Antônio Fontenele; MELO, Rafael Dias de; ROCHA, Mayara Melo. O conhecimento no contexto dos conflitos ambientais e a pedagogia do território como práxis acadêmica emancipatória. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM CIÊNCIAS SOCIAIS, 40, Anais... ANPOCS, Caxambu, 2016.
LIMA, Graziela dos Santos; ALMEIDA, Carlos Cândido de. Perspectiva pós-colonial e decolonial no campo da organização do conhecimento: reflexões para a construção de socs multiculturais. ISKO Brasil, v. 6, v. 24, n. 2, p. 530-524, 2019.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, p. 127-167, 2007.
MARIA, Pedro de Castro. Ciência, modernidade e pós-modernidade. Revista angolana de sociologia, n. 12, p. 65-75, 2013.
MARTINEZ-ALIER, Joan. et al. Between activism and science: grassroots concepts for sustainability coined by Environmental Justice Organizations. Arizona: Journal of Political Ecology, v. 21, p. 19-60, 2014.
MEMMI, Albert. O retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2009.
MIGNOLO, Walter. Historias locales/diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Ediciones Akal, 2003.
MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ediciones del signo, 2010.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista brasileira de ciências sociais, v. 32, 2017.
MOREIRA, Ruy. A Geografia serve para desvendar máscaras sociais. Petrópolis: Vozes, p. 33-63, 1982.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MORETTI, Cheron Zanini; ADAMS, Telmo. Pesquisa Participativa e Educação Popular: epistemologias do sul. Educação e realidade, v. 36, n. 02, p. 447-463, 2011.
MYNAIO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.
PERTILE, Kimberly Victória. Colonialidade do ser e saber: geopolítica do conhecimento e análise do sistema ONU. Revista Perspectiva: reflexões sobre a temática internacional, v. 13, n. 25, 2020.
QUEIROZ, Danielle Teixeira; VALL, Janaina; VIEIRA, Neiva Francenely Cunha. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Rev. Enferm. UERJ, p. 276–283, 2007.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del Poder y Clasificacion Social. Special Issue: Festchrift for Immanuel Wallerstein – Part I. Jornal of world-systems research. v.6, n.2, pp. 342-386, 2000.
QUIJANO, Aníbal. El nuevo imaginario anti-capitalista. Movimientos sociales y democracia en el perú de hoy, p. 45, 2002.
QUIJANO, Aníbal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clasco, p. 2-130, 2005.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Edits.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: IESCO, 2007. p. 93-126.
RIGOTTO, Raquel Maria et al. Desvelando as tramas entre saúde, trabalho e ambiente nos conflitos ambientais: aportes epistemológicos, teóricos e metodológicos. In: RIGOTTO, Raquel; AGUIAR, Ada Cristina Pontes; RIBEIRO, Lívia Alves Dias (Orgs.). Tramas para a justiça ambiental: diálogo de saberes e práxis emancipatórias. Fortaleza: Edições UFC, 2018. p. 163-214.
RIGOTTO, Raquel Maria; AGUIAR, Ada Cristina Pontes; RIBEIRO, Lívia Alves Dias Ribeiro (Org.). Tramas para a justiça ambiental: diálogo de saberes e práxis emancipatórias. Fortaleza: Edições UFC, 2018.
RIGOTTO, Raquel Maria; LEÃO, Fernando Antônio Fontenele; MELO, Rafael Dias de. A pedagogia do território: desobediências epistêmicas e insurgências acadêmicas na práxis do Núcleo Tramas. In: RIGOTTO, Raquel; AGUIAR, Ada Cristina Pontes; RIBEIRO, Lívia Alves Dias (Org.). Tramas para a justiça ambiental: diálogo de saberes e práxis emancipatórias. Fortaleza: Edições UFC, 2018. p. 345-396.
ROSENTHAL, Gabriele. Pesquisa social interpretativa: uma introdução. Rio Grande do Sul: Edipucrs, 2014.
SANCHES, Nanashara D’Ávila; SOARES, Paulo Roberto Rodrigues. O uso da pesquisa-ação como metodologia para a compreensão e a atuação nos processos de remoção e reassentamentos de comunidades vulneráveis. In: PESSÔA, Vera Lúcia Salazar; RÜCKERT, Aldomar Arnaldo; RAMIRES, Julio Cesar de Lima (orgs.) Pesquisa qualitativa: aplicações em Geografia. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2017.
SAQUET, Marcos Aurelio. Singularidades: um manifesto a favor da ciência territorial popular feita na práxis descolonial e contra-hegemônica. Rio de Janeiro. Consequência, 2022.
SCHMIDT, Maria Luisa Sandoval. Pesquisa participante: alteridade e comunidades interpretativas. São Paulo: Psicologia USP, v. 17, n. 2, p. 11-41, 2006.
SOUSA, Rafaela Lopes de; CAVALCANTE, Leandro Vieira. Práxis epistêmica da pedagogia do território: contribuições decoloniais à geografia. GEOGRAFIA, v. 46, n. 1, p. 1-20, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 RAFAELA LOPES DE SOUSA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os Direitos Autorais dos artigos publicados na Revista Tamoios pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Tamoios.
Os artigos publicados são de acesso público, de uso gratuito, com atribuição de autoria obrigatória, para aplicações de finalidade educacional e não-comercial, de acordo com o modelo de licenciamento Creative Commons 3.0 adotado pela revista.
A Revista Tamoios está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Não Adaptada.