Didatic sequence, from a Geographic situation, with the objective of valueing the heritage of an archaeological site

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/tamoios.2025.80311

Keywords:

Educação patrimonial, Situação geográfica, Raciocínio geográfico

Abstract

Considering the premise that geographical situations enable subjects to have a refined reading of the world, we present this study that was guided by the following question: “How a didactic sequence, developed from the idea of geographical situation, can contribute to the understanding of heritage of the ruins of Cata Branca (MG)?” The Mina de Cata Branca archaeological site is an opportune area for the development of a didactic sequence applied to basic education. It is a space that houses a set of ruins that testify to a time of gold exploration, more particularly at the end of the so-called gold cycle. The objective is to create a methodology that allows the individual, through the development of geographic reasoning, to read heritage as a possibility of revaluing spaces. To meet the main objective of this work, we first uncover the guiding concepts and theories that support the construction of the didactic sequence. Next, the proposal and expected results after application are presented and described. It is believed that the methodology created has the potential to generate a reflection on the value of locations as heritage, activating the memory elements that make up the space

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Author Biographies

Wallace Andrade Melilo Carrieri, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Ambiente Construído e Patrimônio Sustentável pela Escola de Arquitetura e Urbanismo da UFMG. Bacharel em Direito, possui também licenciatura e bacharelado em Geografia. Integrou os grupos de pesquisa "LABVERDE" do Instituto Federal de Minas Gerais e "Meio Ambiente, Paisagem e Energia" da Escola Superior Dom Helder Câmara. Tem experiência no Terceiro Setor, nas áreas de Geografia e Direito, Educação Ambiental, Urbanismo, Patrimônio e Fotografia. Atualmente é líder de Projetos Socioambientais (BH-TEC GDI)

Fabio Soares de Oliveira , Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Viçosa (2006), mestrado em Agronomia (Solos e Nutrição de Plantas) pela Universidade Federal de Viçosa (2008) e doutorado (2011) em Ciências Naturais (Geologia Ambiental) pela Universidade Federal de Ouro Preto. Atua nas áreas de Pedologia, Geomorfologia e Geoarqueologia. Possui interesses em pesquisas sobre gênese de solos; relação solo e paisagem; couraças ferruginosas (cangas) e aluminosas (bauxita), micromorfologia de solos; solos e relevos de ilhas oceânicas, solos da Antártica, solos antrópicos. Atualmente é professor da Universidade Federal de Minas Gerais e bolsista de produtividade do CNPQ. 

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Published

2025-08-12

How to Cite

AUGUSTA MELILO CARRIERI, Raquel; CARRIERI, Wallace Andrade Melilo; OLIVEIRA , Fabio Soares de. Didatic sequence, from a Geographic situation, with the objective of valueing the heritage of an archaeological site. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 21, n. 2, p. 285–304, 2025. DOI: 10.12957/tamoios.2025.80311. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tamoios/article/view/80311. Acesso em: 31 oct. 2025.

Issue

Section

O Sentido das Coisas