ORFEU: DO MITO GREGO À ROUPAGEM BRASILEIRA QUE DESVIRTUA A MÚSICA NEGRO-AFRICANA
DOI:
https://doi.org/10.12957/principia.2023.87917Keywords:
Orfeu, mito, roupagem brasileira, música negro-africana, preconceito racial e culturalAbstract
: Like many classical works of Ancient Greece, the myth of Orpheus served as a reference for the construction of the Western imaginary, thus generating, among other things, ideas to retell its story, as well as adaptations to the context in which it is intended to be disseminated. This paper aims to approach these adaptations from three axes: (i) to bring the myth of Orpheus to serve as a basis for comparison and discussion; (ii) present the play Orfeu da Conceição, by Vinicius de Moraes (1956); and (iii) to reflect on references of the Brazilian people – here represented by cariocas, that is, black-African influences, discussing the racial and cultural prejudice manifested through Afro-Brazilian music. Based on the assumption that the myth of Orpheus orbits, above all, musicality, it was necessary to evoke this element as a guiding thread of this work.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roberto T. de Aguiar Jr.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
AUTORIZAÇÃO
A Principia está autorizada a publicar o artigo ora submetido, caso seja aceito para publicação online. Fica atestado que a contribuição é original, que não está sendo submetida a outro editor para publicação, e que a presente declaração é a expressão da verdade.
Os trabalhos publicados no espaço virtual da Principia serão automaticamente cedidos, ficando os seus direitos autorais reservados à Principia. Sua reprodução, total ou parcial, é condicionada à citação dos autores e dos dados da publicação.
A Principia utiliza uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.