Me, in the singular, plural: Boy without Past as a vast tissue of subjectivities
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85277Keywords:
Subjectivities, Alterfiction, Boy without past, Silviano SantiagoAbstract
This article discusses the expansions of the subjectivity of the narrator-character in Boy without past, by Silviano Santiago. In the narrative, the writer reinvents himself as the protagonist, calling himself a “sleepwalker boy” to narrate his childhood memories. Such somnambulism signals the hybrid nature of the subject and their memories, understanding the self as a tissue of alterities that coexists in the real and the invented and that cultivates an “obsession of wanting to be other” (Santiago, 2021a, p. 36). To this end, we use the neologism alterfiction, by Nascimento (2017), as a category of reflection to think about reinventing ourselves, in writing, based on networks of intersubjectivity. We also anchored ourselves in Collot (2004, 2006) and Santiago himself (2004) to reflect on how this self-other relationship manifests itself in the work. In this intersubjective line, we approach the “textual community” – a Barthesian idea taken up here by Carvalhal (2006) – established between Boy without past and Some Poetry, by Carlos Drummond de Andrade, especially the poem “Childhood”. Thus, in the constant search to reinvent himself, Silviano Santiago refuses the patriarchal legacies that insist on prescribing his life and, with this, assumes Drummond’s poetics as his only and legitimate testament. This conversation between Minas Gerais authors was supported by Barthes (1971), Carvalhal (2006), Kristeva (2005), Merquior (2012), Villaça (2006), and Santiago (2006, 2021b).
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. Alguma Poesia. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Boitempo: Menino antigo. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003. BARTHES, Roland. S/Z. Paris: Seuil, 1971.
CARVALHAL, Tania Franco. Intertextualidade: a migração de um conceito. Via Atlântica, São Pau- lo, v. 1, n. 9, p. 125-136, jun. 2006. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/
view/50046/54174>. Acesso em: 20 abr. 2024.
CHKLOVSKI, Viktor. A arte como procedimento (1917). In: EIKHENBAUN, Boris et al. Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1973. p. 39-56
COLLOT, Michel. O sujeito lírico fora de si. Revista Terceira Margem, Rio de Janeiro, v. 8, n. 11, p. 165- 177, 2004. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/37857>. Acesso em: 17 mar.
2024.
COLLOT, Michel. O Outro no Mesmo. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 29-38, jan./ jun. 2006. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/alea/a/8VWqTCvcmmzYxkZKNkHGKfs/>. Acesso em: 12 mar. 2024.
KRISTEVA, Julia. A Palavra, o Diálogo e o Romance. In: KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. Tradu- ção de Lúcia Helena França Ferraz. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005. p. 65-95.
MERQUIOR, José Guilherme. Verso Universo em Drummond. Tradução de Marly de Oliveira. 3. ed. São Paulo: É Realizações Editora, 2012.
MINAS MUNDO. Palestra Menino sem passado em pauta. Produção do 53º Festival de Inver- no da UFMG. Youtube, 16 nov. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=GZvehYyamec>. Acesso em: 20 mar. 2024.
MIRANDA, Wander Melo. Contracapa. In: SANTIAGO, Silviano. Menino sem passado (1936-1948). 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
NASCIMENTO, Evando. Autoficção como dispositivo: alterficções. Matraga: Revista do Programa de Pós-
-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 24, n. 42, p. 611-634, 2017. Disponível em:
-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/31606> Acesso em: 13 jan. 2024.
NASCIMENTO, Evando. Matérias-primas: entre autobiografia e autoficção. Cadernos de estudos culturais, Campo Grande, v. 2, n. 4, p. 59-75, jul./dez. 2010. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/
cadec/article/view/4489>. Acesso em: 12 mar. 2024.
RIMBAUD, Arthur. Correspondência. Tradução de Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Topbooks, 2009. ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
SANTIAGO, Silviano. 1ª parte da biografia de Silviano Santiago é exemplo de grande autor memorialista [en- trevista concedida a Antonio Gonçalves Filho]. GZH: cultura e lazer, Porto Alegre, fev. 2021b.
SANTIAGO, Silviano. Convite à leitura dos poemas de Drummond. In: SANTIAGO, Silviano. Ora (direis) puxar conversa!: ensaios literários. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006. p. 9-57.
SANTIAGO, Silviano. Eu & as galinhas-d’angola. In: SANTIAGO, Silviano. O cosmopolitismo do pobre: crítica literária e crítica cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004. p. 26-29.
SANTIAGO, Silviano. Meditação sobre o ofício de criar. Aletria: Revista de Estudos de Literatura Rememora- ções/Comemorações, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 173-179, jul./dez. 2008. Disponível em: https://periodicos. ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18216. Acesso em: 27 jan. 2024.
SANTIAGO, Silviano. Menino sem passado (1936-1948). 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2021a. SANTIAGO, Silviano. Silviano Santiago: o literato cosmopolita [entrevista concedida à Christina Queiroz].
Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo, ed. 292, jun. 2020. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/ silviano-santiago-o-literato-cosmopolita/. Acesso em: 18 jan. 2024
VILLAÇA, Alcides. Passos de Drummond. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.