War in six novels by João Paulo Borges Coelho
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2024.83196Keywords:
Wars in Mozambique, Mozambican novel, João Paulo Borges CoelhoAbstract
This article aims to analyze how war appears in a set of six novels by Mozambican fiction writer João Paulo Borges Coelho. The novels As duas sombras do rio (2003), As visitas do Dr. Valdez (2004), Crónica da Rua 513.2 (2005), Campo de trânsito (2009), O Olho de Hertzog (2010) e Rainhas da noite (2013) explore plots set during the two major wars that marked Mozambique throughout the 20th century, the Colonial War and the Civil War, as well as the multiple forms of violence resulting from them. The article aims to show that there is, in these novels, homology in the treatment given to how the characters live the daily life of wars and conflicts, according to the historical period under discussion, indicating the author’s preferred ways of dealing with Mozambican history in literature.
Downloads
References
ALVES, Ricardo L. P.; BRAUN, Ana Beatriz M. Lourenço Marques em O Olho de Hertzog e As Mulheres do Imperador. Portuguese Cultural Studies, vol. 7, iss. 2, Article 6, 2021. p. 54-69. Disponível em: . Acesso em: 27 jul. 2024.
BANASIAK, Marta. Campo de trânsito: uma análise comparativa no contexto da biopolítica moderna. In: BRUGIONI, E.; GALLO, F.; ZANFELICE, G. (orgs.). A obra literária de João Paulo Borges Coelho. Panora¬ma crítico. Campinas: Editora Unicamp, 2022. p. 125-148.
CABAÇO, José Luís. Moçambique: identidade, colonialismo e libertação. São Paulo: Editora Unesp, 2009.
CABRAL, João de Pina. Crises de fraternidade: literatura e etnicidade no Moçambique pós-colonial. Hori¬zontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 11, n. 24, jul./dez. 2005. p. 229-253. Disponível em: . Acesso em: 27 jul. 2024.
CAN, Nazir Ahmed. João Paulo Borges Coelho e a partilha de mundos. In: LEITE, Ana Mafalda et al. O ro¬mance africano: tensões, conexões, tradições. Goiânia: Cegraf UFG, 2022. p. 321-241.
CAN, Nazir Ahmed. João Paulo Borges Coelho: ficção, memória, cesura. Rio de Janeiro: Edições Folha Seca, 2021.
CHAVES, Rita. Ondjaki e João Paulo Borges Coelho: Narrativas e(m) transição. In: Via Atlântica, n. 17, 2010. p. 83-101. Disponível em: <https://revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/50535>. Acesso em: 27 jul 2024.
CHAVES, Rita. O romance em João Paulo Borges Coelho: respirar a diferença na escrita. Mulemba. Rio de Janeiro, v. 10, n. 18, 2018. p. 14-31. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/ view/15620/15971>. Acesso em: 27 jul 2024.
COELHO, João Paulo Borges. As duas guerras de Moçambique. Entre Áfricas e Brasis. Brasília: Paralelo 15; São Paulo: Marco Zero, 2001. p. 75-90.
COELHO, João Paulo Borges. As duas sombras do rio. Maputo: Ndjira, 2009.
COELHO, João Paulo Borges. As visitas do Dr. Valdez. Maputo: Ndjira, 2009.
COELHO, João Paulo Borges. Campo de trânsito. Lisboa: Editorial Caminho, 2007.
COELHO, João Paulo Borges. Crónica da rua 513.2. Maputo: Ndjira, 2006.
COELHO, João Paulo Borges. Da violência colonial ordenada à ordem pós-colonial violenta. Sobre um legado das guerras coloniais nas ex-colônias portuguesas. Lusotopie, n. 10, 2003. p. 175-193.
Disponível em: <https://www.persee.fr/doc/luso_1257-0273_2003_num_10_1_1554>. Acesso em: 25 mar. 2024.
COELHO, João Paulo Borges. E depois de Caliban? A história e os caminhos da literatura no Moçambique contemporâneo. In: GALVES, Charlotte; GARMES, Helder; RIBEIRO, Fernando R. (orgs.). África-Brasil: ca¬minhos da língua portuguesa. Campinas: Editora da Unicamp, 2009. p. 57-68.
COELHO, João Paulo Borges. Memória das guerras moçambicanas. In: RIBEIRO, António Sousa; RIBEIRO, Margarida Calafate (orgs.). Geometrias da memória: configurações pós-coloniais. Porto: Edições Afronta¬mento, 2016. p. 327-337.
COELHO, João Paulo Borges. O Olho de Hertzog. Maputo: Leya, 2010.
COELHO, João Paulo Borges. Rainhas da noite. Alfragide: Editorial Caminho, 2013.
HELGESSON, Stefan. João Paulo Borges Coelho, João Albasini and the worlding of Mozambican literature. Anuário de Literatura Comparada, n. 3, 2013. p. 91-106. Disponível em: . Acesso em: 30 mar. 2024.
LOOMBA, Ania. Colonialism/Postcolonialism. Routledge, 1998.
MACAGNO, Lorenzo. Assimilacionismo. In: SANSONE, Livio; FURTADO, Claudio (orgs.). Dicionário crí¬tico das ciências sociais dos países de fala oficial portuguesa. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 31-46.
MARIANI, Bethania. Discurso revolucionário moçambicano e a escrita do homem novo. Via Atlântica. São Paulo, n. 21, jul/2012. p. 59-74. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/51027>. Acesso em: 27 jul. 2024.
MENDONÇA, Fátima. Espaços de violência na narrativa moçambicana contemporânea. Mulemba. Rio de Janeiro, vol. 10, n. 18, jan-jun, 2018. p. 32-43. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/ article/view/15996>. Acesso em: 30 jun. 2024.
MENDONÇA, Fátima. Panorama (muito geral) da ficção narrativa moçambicana contemporânea. In: QUEI¬ROZ, Mirna (org). Travessias imaginárias: literaturas de língua portuguesa em nova perspectiva. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2020. p. 56-95.
SAID, Edward. Cultura e imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Entrevista com João Paulo Borges Coelho. Metamorfoses - Revista de Estudos Literários Luso-Afro-Brasileiros, v. 10, n. 1, 2009. p. 167-178. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index. php/metamorfoses/article/view/57484>. Acesso em: mar/2022.
SOUSA, Sandra. Ficções do Outro: Império, Raça e Subjectividade no Moçambique Colonial. Lisboa: Esfera do Caos, 2015.
ZAMPARONI, Valdemir. De escravo a cozinheiro: colonialismo e racismo em Moçambique. Salvador: EDU¬FBA: CEAO, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.