Practices, teaching perceptions and democratization of French teaching: glotopolitic(s) for peripheral student
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2024.77404Keywords:
Glotopolitics, Literacy, Teaching French, Bi/plurilingual teachingAbstract
This work aims to present our doctoral research in progress, which proposes to return to teaching practices and perceptions to recognize and value the public considered peripheral, with the challenge of reinventing the teaching of French in public schools. Since foreign languages, especially French, have been implemented and studied in socially elite contexts, a question interests us: What would be the foreign language teaching strategies in a popular context? We also investigate more democratizing perspectives for teaching French language in two municipal schools: the Municipal School Anísio Teixeira, in Niterói, and the Municipal School Nice Mendonça de Souza e Silva, in São Gonçalo. Therefore, to discuss literacies and teaching perceptions of adaptation of French teaching to recognize and value this public, as well as reflect on the implementation of the projects analyzed here, we will share the concepts in Linguistic Policy (CALVET, 1997), Glotopolitics (GUESPIN, MARCELLESI, 1986), as well as the concepts of Transperiphery (WINDLE et al., 2020), and the new Literacy studies (MATTOS, VALÉRIO, 2010; SOUZA, 2011). The partial results indicate the relevance of these projects for promoting peripheral student recognition practices, reforming and democratizing French teaching in public schools, and valorizing multilingual teaching in these institutions.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13. 415 de 16 de fevereiro de 2017 – Altera a Lei nº 9.394, passando a vigorar, dentre outras alterações, a oferta do ensino da língua inglesa como única língua obrigatória a partir do sexto ano do En¬sino Fundamental e nos currículos do Ensino Médio, referente ao artigo 26 do parágrafo 5, [...] revoga a Lei n. 11.161[...]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm>. Acesso em: 29 jun. 2023.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília, 1996. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf>. Acesso em: 29 jun. 2023.
CALVET, Jean Louis. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola, 2007.
COOPER, Robert Leon. La planificacíon linguística y el cambio social. Cambridge University Press, 1997.
DAHER, Del Carmen; PEREIRA, Telma; SAVEDRA, Mônica (orgs.). O ensino plurilíngue na escola pública: desafios em tempos de globalização. 1. ed. Rio de Janeiro: Editorarte, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.
GUESPIN, Louis; MARCELLESI, Jean Baptiste. Pour la glottopolitique. Langages, 21e année, n. 83, 1986.
LAGARES, Xoán Carlos. Qual Política Linguística? Desafios Glotopolíticos Contemporâneos. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.
MATTOS, Andréa Machado de Almeida; VALÉRIO, Kátia Modesto. Letramentos crítico e ensino comuni¬cativo: lacunas e interseções. Belo Horizonte: RBLA, 2010.
MÉSZARÓS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.
RIBEIRO, Victor Augusto Menezes. De super-normal à super-héros: pedagogia de projetos e motivação dis¬cente. In: DAHER, Del Carmen; PEREIRA, Telma; SAVEDRA, Mônica (orgs.). O ensino plurilíngue na es¬cola pública [livro eletrônico]: desafios em tempos de globalização. 1. ed. Rio de Janeiro: Editorarte, 2020.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: hip hop. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
SOUZA, Gilberto Ferreira de. Desafios (tensões) e superações na implantação do projeto político-linguís¬tico de ensino de francês para crianças no município de Niterói. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem). Universidade Federal Fluminense, Niterói: 2019.
SOUZA, Josué Santos de. O ensino de alemão na rede municipal do Rio de Janeiro: ações, desafios, descober¬tas e soluções. In: DAHER, Del Carmen; PEREIRA, Telma; SAVEDRA, Mônica (orgs.). O ensino plurilíngue na escola pública [livro eletrônico]: desafios em tempos de globalização. 1. ed. Rio de Janeiro: Editorarte, 2020.
WINDLE, Joel Austin et al. Por um paradigma transperiférico: uma agenda para pesquisas socialmente enga¬jadas. Trab. Ling. Aplic., Campinas, n. (59.2), p. 1563-1576, mai./ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.