The pleasant rhetoric of Alexandre de Gusmão (1629-1724, SJ)
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2024.77166Keywords:
Alexandre de Gusmão, The Society of Jesus, RhetoricAbstract
This article aims at investigating the notion of rhetoric according to Alexandre de Gusmão (1629-1724), priest who worked for the Society of Jesus in Portuguese America, between the 17th and the 18th centuries. Some Gusmão’s writings are going to be analyzed here, especially some excerts where the jesuit defines his notion of style, related to theological virtues and stylistic effects of humbleness, simplicity, sincerity and truth, in opposition to an excessive “human rhetoric”. Despite Gusmão’s writings have instructive goals, they handle a pleasant and deleightful rhetoric in order to promote an understanding of the post-Tridentine Catholic doctrine practiced oversea.
Downloads
References
BLUTEAU, Raphael. Vocabulario Portuguez & Latino: aulico, anatomico, architectonico. Coimbra: Collegio das Artes da Companhia de Jesu, 1712-1728. 8 v.
BOUZA, Fernando. Escribir a corazón abierto. Emoción, intención y expresión del ánimo en la escritura de los siglos XVI y XVII. Varia Historia, Belo Horizonte, v. 35, n. 68, p. 507-534, mai/ago 2019.
CARVALHO, Maria do Socorro Fernandes de. Poesia de Agudeza em Portugal. São Paulo: Humanitas; Edusp; Fapesp, 2007.
CASSIN, Barbara. O Efeito Sofístico: sofística, filosofia, literatura. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Ma¬ria Cristina Franco Ferraz e Paulo Pinheiro. São Paulo: Editora 34, 2005.
COVARRUBIAS OROZCO, Sebastian de. Parte Primera del Tesoro de la Lengva Castellana; o Española. Madri: Por Melchor Sanchez, 1674.
GONÇALVES, Soraia Nascimento. Contributos para a Definição do Orador Ideal – Estudo e Tradução do “Orator” de Cícero. 362p. Dissertação (Mestrado em Estudos Clássicos) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2017.
GRACIÁN, Lorenço [Baltasar Gracián]. Agudeza y Arte de Ingenio. Huesca: por Juan Nogues, 1648.
GUSMÃO, Alexandre de. Arvore da Vida, Jesus Crucificado. Dedicada àSantissima Virgem Maria N. Sra. Dolorosa ao Péda Cruz. Lisboa Occidental: Officina de Bernardo da Costa de Carvalho, 1734.
GUSMÃO, Alexandre de. Eleyçam entre o Bem, & Mal Eterno. Lisboa Occidental: Officina da Musica, 1720.
GUSMÃO, Alexandre de. Escola de Bethlem, JESVS nascido no Presepio. Dedicado ao Patriarca S. Ioseph. Evora: Officina da Universidade, 1678.
GUSMÃO, Alexandre de. Historia do Predestinado Peregrino, e sev Irmão Precito: Em a qual debaxo de huma misteriosa Parabola se descreue o sucesso feliz, do que se ha de saluar, & a infeliz sorte, do que se ha de condenar. Lisboa: Officina de Miguel Deslandes, 1682.
GUSMÃO, Alexandre de. Meditaçoẽs para Todos os Dias da Semana, pelo Exercício das Tres Potencias da Alma, conforme ensina Sto Ignacio Fundador da Companhia de JESU. Lisboa: Officina de Miguel Deslandes, 1689.
GUSMÃO, Alexandre de. O Corvo, e a Pomba da Arca de Noéno Sentido Allegorico, e Moral. Lisboa Occidental: Officina de Bernardo da Costa, 1734.
HERMÓGENES. L’Art Rhétorique. Tradução de Michel Patillon. Lausanne: L’Age d’Homme, 1997.
HORÁCIO. Arte Poetica de Q. Horacio Flacco. Traduzida & illustrada em Portuguez por Candido Lusitano. Segunda Ediçaõ, Correcta, e emendada. Lisboa: Na Officina Rollandiana, 1778.
LICHTENSTEIN, Jacqueline. A Cor Eloquente. Tradução de Maria Elizabeth Chaves de Mello e Maria Hele¬na de Mello Rouanet. São Paulo: Siciliano, 1994.
LÓPEZ PINCIANO, Alonso. Philosophia Antigua Poetica. Madri: Por Thomas Iunti, 1596.
QUINTILIANO. Instituição Oratória. Tradução de Bruno Fregni Bassetto. Campinas: Editora da Unicamp, 2015, tomos I, II, III, IV.
SILVA, Isabel Scremin da. As Voltas do Compasso: um estudo retórico da obra espiritual de Alexandre de Gusmão. 2023. 320p. Dissertação (Mestrado em Literatura Portuguesa) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.