English Language Teaching During The Pandemic Intersected by The Digital Materiality: A discursive analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2021.56839

Keywords:

Remote Teaching, English Language, COVID-19, Discourse Analysis.

Abstract

In this paper, we reflect upon an ESL experience in a language teaching course, amidst the COVID-19 pandemic. The main objective was to comprehend social and discursive implications brought about by digital apparatuses in English lessons. In order to do so, we analyzed some of the challenges and possibilities of remote English teaching, grounded on the theoretical and methodological framework of Discourse Analysis, based on the experience as English teacher-to-be and on students’ comments about online classes. The analytical trajectory pointed out to the necessity of a metaphoric process upon teaching instruments so that significant effects on educators’ practices and on students’ experiences can be produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Haiden de Lacerda, Universidade Estadual de Maringá

É graduando em Letras pela Universidade Estadual de Maringá. Como bolsista de iniciação científica, desenvolveu projetos de pesquisa em Análise de Discurso e Ensino de Línguas, pelos quais foi premiado pela instituição, analisando diferentes materialidades, como memes, comen­tários em redes sociais, hashtags e fake news, mobilizando noções discursivas, tais como ideolo­gia, subjetivação, discurso digital, processos de identificação e contradição. Tem experiência em ensino de língua inglesa, em tradução e em ensino de redação.

Nelci Alves Coelho Silvestre, Universidade Estadual de Maringá

É professora na Universidade Estadual de Maringá. Possui Doutorado em Letras pela Universi­dade Estadual de Londrina e Mestrado em Comunicação e Poéticas Visuais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Letras, atuando no ensino de Língua Inglesa, formação de professores, bem como nos estudos Pós-coloniais com ênfase nos estudos das diferenças, multiculturalismo, diáspora e feminismo, sobre os quais possui pu­blicações em revistas especializadas. Coordenou o projeto de Letras-Inglês do PIBID na UEM, de setembro de 2015 a março de 2016. Atuou no PFI como orientadora pedagógica em 2017. Atualmente participa do grupo de pesquisa GEMUP – Grupo de Estudos em Multiculturalismo e Pós-Colonialismo.

Published

2021-06-27

How to Cite

LACERDA, Gustavo Haiden de; SILVESTRE, Nelci Alves Coelho. English Language Teaching During The Pandemic Intersected by The Digital Materiality: A discursive analysis. MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ), Rio de Janeiro, v. 28, n. 53, p. 269–281, 2021. DOI: 10.12957/matraga.2021.56839. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/56839. Acesso em: 19 jun. 2025.