Sissy That Talk: the influence of the shows RuPaul Drag Race and Girls in the House in the linguistic repertoire of adolescents and young adults

Authors

  • Ludmila Mendes Ferreira Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Ana Cláudia Peters Salgado Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Michele Cristina Ramos Gomes Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2019.37601

Keywords:

Superdiversity, Linguistic Repertoire, Ideology, Identity, LGBTTI.

Abstract

The first purpose of this pilot study is to describe the influence of the linguistic repertoires of the North-American reality show RuPaul Drag Race and of the Brazilian youtube webseries Girls In The House in the linguistic repertoire of adolescents and young adults in the LGBTTI community. For the development of this study, it was considered ideological and identity aspects (BAUMAN, 2005; MOITA LOPES, 2002) that permeate the linguistic expressions of these groups. Moreover, when we reflect on the current context of globalization (KUMARAVADIVELU, 2006) and on the more intense linguistic-cultural contacts (RYMES, 2010), we note that the linguistic repertoire that is born within LGBTTI groups (that are disseminated by the programs), is also reshaped in the groups of adolescents and young adults who identify with the cultural and ideological aspects of LGBTTI groups, without necessarily being part of that community. The second purpose of this pilot study is to describe and analyze the linguistic repertoire of adolescents and young adults, through data from Facebook, specifically from posts of the secret group LDRV: Melodrama Era, which currently has one million members. Subsequently, a case study was conducted from interviews with group members to describe and analyze the linguistic uses adopted by individuals to relate them to the repertoire of the television programs and the LGBTTI community. The results suggest that the series function as a model of linguistic use for speakers who, hence, express their ideologies and identity issues.

Author Biographies

Ludmila Mendes Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Graduanda em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), com ênfase em Sociolinguística, Línguas Modernas e Linguística Aplicada. 

 

Ana Cláudia Peters Salgado, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Possui licenciatura em Letras/Inglês pela Universidade de São Paulo (1993), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2004) e doutorado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2008). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Juiz de Fora. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: sociolinguistica, línguas em contato, bilinguismo, língua inglesa, formação de professor de línguas. Foi pró-reitora de graduação da UFJF e atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFJF.

Michele Cristina Ramos Gomes, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Graduada em Letras - Português. Atuou no GRUPO FALE - Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino - Grupo de Pesquisa (CNPq) da UFJF, integrado ao NEEL (Núcleo de Estudos de Educação e Linguagens) da Faculdade de Educação da UFJF. Tem experiência na área de Gramaticalização. Atualmente, atua nos seguintes temas: Pesquisa Qualitativa, Análise Crítica do Discurso, Cultura, Gênero.

Published

2019-05-09

How to Cite

Ferreira, L. M., Salgado, A. C. P., & Gomes, M. C. R. (2019). Sissy That Talk: the influence of the shows RuPaul Drag Race and Girls in the House in the linguistic repertoire of adolescents and young adults. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 26(46), 122–144. https://doi.org/10.12957/matraga.2019.37601

Issue

Section

Linguistic Papers