STRICTLY SPEAKING: RATS AND VULTURES, PEOPLE CHOSE THE PRESIDENT DIRECTLY
DOI:
https://doi.org/10.12957/tecap.2010.12029Keywords:
THEME SAMBAS, CARNIVAL, SAMBA SCHOOLS, BRAZILIAN POLITICS, REDEMOCRATIZATION.Abstract
The samba schools parade in Rio de Janeiro is a party which exemplifies what Marcel Mauss called “complete social event”, since it acts out and intermingles the region’s economic, jurisprudent, religious, moral and political institutions, alongside with aesthetics and morphologic phenomena. In its symbolic dimension, the parade makes use of a large myriad of languages which establish the communication between the social actors involved, echoing Ernst Cassirer’s proposal that language is a basic phenomenon of men as symbolic and social beings. During the parade one can notice the use of non-verbal language, such as instrumental sounds, dances, gestures, costumes and allegoric elements, as well as verbal languages expressed in the synopsis of the theme sambas and overall script. This work aims at exploring the way through which the samba school parade - regarded as a complete social event which establishes a network that mobilizes several institutions simultaneously - followed the movement of Brazilian redemocratization in the 80s by portraying the social anxiety in their theme sambas.Downloads
Published
2010-11-01
How to Cite
Maia, C. E. S. (2010). STRICTLY SPEAKING: RATS AND VULTURES, PEOPLE CHOSE THE PRESIDENT DIRECTLY. Textos Escolhidos De Cultura E Arte Populares, 7(2). https://doi.org/10.12957/tecap.2010.12029
Issue
Section
Articles
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).