Knowledge about first aid among physical education professionals outside school settings

Autores

DOI:

https://doi.org/10.12957/sustinere.2022.45333

Palavras-chave:

Knowledge, Accidents, First Aid, Physical Education and Training, Health Personnel

Resumo

Approaches of Physical Education professionals, which work in non-school settings, include the development of simple physical activities for health maintenance and quality of life improvement, physical training prescriptions for high performance purposes and orientation of therapeutic protocols. However, the interventions may lead to accidents of all types to the practitioners and, therefore, it obliges the professionals to act as a primary rescuer in situations of urgency and emergency. This research aimed to investigate the knowledge level in first aid of Physical Education professionals who work in non-school settings. Three hundred eighteen Physical Education professionals, who work non-school settings, were submitted to questionnaires with multiple choices, and essay questions about First Aid. The participants, on a larger scale, had access to First Aid contents during the academic education period, either at college or through external courses (92.8%). However, the course completion, at a specific time in the undergraduate process, has not been sufficient to prepare them for urgency and/or emergency situations. In addition, they presented little ability with basic concepts and behaviors, especially regarding cardiopulmonary resuscitation and the use of automatic external defibrillator. Additionally, 72% of professionals answered they do not have self-confidence to provide first aid in any situation. In conclusion, Physical Education professionals present insufficient theoretical knowledge in first aid, being necessary some better training in this area, both in the theoretical and practical aspects. 

Biografia do Autor

Vitor Loureiro da Silva, Federal University of do Espírito Santo, Graduate Program in Physical Education.

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2012); Mestrado em Educação Física, área de concentração "Educação Física, Movimento Corporal Humano e Saúde", pela Universidade Federal do Espírito Santo (2015); Doutorado em Fisiopatologia em Clínica Médica pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Faculdade de Medicina de Botucatu (2019). Atualmente, é professor de Educação Física da Rede de Reabilitação Lucy Montoro, unidade Botucatu.

Régis de Lirio Nunes, Federal University of do Espírito Santo, Center of Physical Education and Sports, Department of Sports.

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo.

Camila Cristina Adeodato Pereira, Federal University of do Espírito Santo, Center of Physical Education and Sports, Department of Sports.

Possui ensino-medio-segundo-grau pela Escola Irmã Maria Horta (2009) . Tem experiência na área de Educação Física.

Ana Paula Lima-Leopoldo, Federal University of do Espírito Santo, Center of Physical Education and Sports, Department of Sports.

Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, Especialização em Fisiologia do Exercício e Treinamento Resistido na Saúde, Doença e Envelhecimento pela Universidade de São Paulo - USP, Mestrado e Doutorado em Fisiopatologia em Clínica Médica, área de concentração: Ciências da Saúde. Atualmente é professora, associada I da Universidade Federal do Espírito Santo - Centro de Educação Física e Desportos e Membro Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) e Nutrição e Saúde (PPGNS). Participa de estudos clínicos e experimentais que visam a investigação de intervenções nutricionais e do treinamento físico sobre as adaptações bioquímicas e cardiovasculares.

Wellington Lunz, Federal University of do Espírito Santo, Center of Physical Education and Sports, Department of Sports.

Professor do Centro de Educação Física e Desportos da UFES, Bacharel e Licenciado em Educação Física (UFV), Mestrado em Ciência da Nutrição (UFV), Doutorado em Ciências Fisiológicas (UFES). Interesse nos efeitos fisiológicos e moleculares do exercício físico, em particular no sistema cardiovascular; e interesse em treinamento de força e hipertrofia muscular. Possui um canal no YouTube (bit.ly/3mPwRq0) e um site pessoal e blog associado (https://www.wellingtonlunz.com.br/) onde democratiza videoaulas, livro-capítulos e postagens sobre treinamento de força, musculação, fisiologia do exercício e orientação acadêmica.

Rodrigo Luiz Vancini, Federal University of do Espírito Santo, Center of Physical Education and Sports, Department of Sports.

Professor de Educação Física, Mestre em Ciências Biológicas e Doutor em Farmacologia (UNIFESP, São Paulo, SP), Professor da UFES – Campus Goiabeiras, Departamento de Desportos – Vitória - ES

André Soares Leopoldo, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Especialização em Fisiologia do Exercício e Treinamento Resistido pela Faculdade de Medicina - USP, Mestrado e Doutorado em Fisiopatologia em Clínica Médica - área de "Ciências da Saúde" pela Faculdade de Medicina de Botucatu - Unesp e Pós-Doutorado pelo Programa Nacional de Pós-Doutorado Capes/Reuni/ Sesu - área "Ciências da Saúde -Educação Física". Atualmente é Professor Associado I do Centro de Educação Física e Desportos e Membro Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação Física e Nutrição e Saúde da Universidade Federal do Espírito Santo. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - CCS/UFES. Bolsista Pesquisador Capixaba da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo - FAPES. Coordenador do Acordo de Cooperação Acadêmica Internacional entre a UFES/CEFD e a Universidade de Trás-Os-Montes e Alto Douro (Portugal). Participa de diversos estudos clínicos e experimentais, avaliando os efeitos de modelos de intervenção nutricional e exercício físico sobre adaptações bioquímicas, metabólicas e cardiovasculares e, sinalização de cálcio intracelular.

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Publicado

20-12-2022

Como Citar

Silva, V. L. da, Nunes, R. de L., Pereira, C. C. A., Lima-Leopoldo, A. P., Lunz, W., Vancini, R. L., & Leopoldo, A. S. (2022). Knowledge about first aid among physical education professionals outside school settings. Revista Sustinere, 10(2), 346–365. https://doi.org/10.12957/sustinere.2022.45333