DEVELOPMENT OF AN INTEGRATED METRÔ-BUS TRANSPORTATION SYSTEM USING THE MATHEMATICAL SOFTWARE

Autores

  • Rafael Cabidolusso Lavalle Heilbron Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Corbiniano Silva Federal University of Rio de Janeiro. Civil Engineering Program
  • Paulo Fernando Lavalle Heilbron Filho Brazilian Nuclear Energy Commission
  • Gleide Borges Moraes Lacerda Federal University of Rio de Janeiro. Energy Planning Program

DOI:

https://doi.org/10.12957/ric.2019.42656

Palavras-chave:

Transport, integrated metro-bus system, Mathematica

Resumo

The article shows the application of a program developed in mathematical platform, used to organize the urban transport that involves a system of bus lines conjugated for collective use. Three different bus lines were considered, connecting different neighborhoods. The results show the number of buses required, estimated times, arrival and departure times for three bus lines, from a hypothetical location, based on simulated data, showing the potential of the program to develop an integrated system with the subway. The program can be easily extended, allowing the inclusion of more bus lines and immediate results for any desired change / insertion of data, allowing a better and faster evaluation of the problem. The study and its results present an important tool of support and decision making to subsidize the urban transport planning of medium and large cities.

Biografia do Autor

Rafael Cabidolusso Lavalle Heilbron, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Geógrafo pela Universidade Federal Fluminense em 2000. Mestre (2007) e Doutor (2013) em Engenharia Civil pela COPPE/UFRJ, na área de Meio Ambiente e Modelagem Computacional. Atualmente é Pós-Doutorando na Faculdade de Geologia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FGEL/UERJ). Foi Consultor Técnico em Geoprocessamento e Cartografia na Organização das Nações Unidas para Alimentação e Agricultura (FAO) e no Ministério da Pesca e Aquicultura (MPA). É Pesquisador do Núcleo Computacional de Estudos da Qualidade do Ar (NCQAr), no IGEO/UFRJ e Consultor na área de Geoprocessamento em Projetos Ambientais e Acadêmicos. Possui experiência nas áreas de Geociências, Modelagem da Qualidade do Ar, Meio Ambiente, Geoprocessamento e Sistemas de Informação Geográfica.

Corbiniano Silva, Federal University of Rio de Janeiro. Civil Engineering Program

Geógrafo pela Universidade Federal Fluminense (UFF) em 2000. Mestre (2007) e Doutor (2013) em Engenharia Civil pelo PEC/COPPE/UFRJ, na área de Meio Ambiente e Modelagem Computacional. Atualmente é Pós-Doutorando no Programa de Engenharia Civil (PEC) da COPPE, na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), e Pesquisador do Laboratório de Métodos Computacionais em Engenharia (LAMCE)

Paulo Fernando Lavalle Heilbron Filho, Brazilian Nuclear Energy Commission

Engenheiro Mecânico pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Engenharia Nuclear pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001). Atualmente é Tecnologista Sênior III da Comissão Nacional de Energia Nuclear (CNEN).

Gleide Borges Moraes Lacerda, Federal University of Rio de Janeiro. Energy Planning Program

Engenheira Civil pela UFRJ (1984), Mestre em Engenharia Ambiental com Ênfase em Resíduos Sólidos pela UERJ (2004) e Doutora em Planejamento Energético e Ambiental pelo PPE/COPPE/UFRJ (2013). Atualmente é Pós-doutoranda no Programa de Planejamento Energético (PPE), da COPPE/UFRJ

Downloads

Publicado

2019-12-30

Como Citar

Heilbron, R. C. L., Silva, C., Heilbron Filho, P. F. L., & Lacerda, G. B. M. (2019). DEVELOPMENT OF AN INTEGRATED METRÔ-BUS TRANSPORTATION SYSTEM USING THE MATHEMATICAL SOFTWARE. Revista Internacional De Ciências, 9(3), 16–31. https://doi.org/10.12957/ric.2019.42656