TRANSPORT AND ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY INFRASTRUCTURE IN THE AMAZON: THE RECONSTRUCTION OF HIGHWAY BR-319 AND ITS CONSEQUENCES IN REGIONAL CONTEXT

Autores

  • Rafael Vieira da Silva Observatório Urbano da UERJ - OUERJ
  • Assed Naked Haddad UFRJ
  • Corbiniano Silva UERJ

DOI:

https://doi.org/10.12957/ric.2015.16613

Resumo

The need for restoration of Brazilian highways make up a strong proposal for economic development in the country has supported currently considering the gradual reduction of economic waste in implementation of reconstruction activities, restoration and restructuring of roads and / or highways, and the reducing environmental impacts in the vicinity of these projects, especially the areas of environmental/ecological relevance. In this perspective, the restructuring of the BR-319 highway from Manaus - Amazonas state - to Porto Velho, in Rondonia, from technical and environmental aspects, a set of actions were structured and entered as key variables in the reconstruction process road network of the country, established by law nº.10.233 (05.06.2001), which states in its general principles that transport infrastructure management must reconcile transport with environmental preservation. In this context, the use of mechanisms and practices associated with the theme environment and have the ability to gradually reduce potential environmental impacts from the highway restoration activities are part of a sustainable development project of the Brazilian state, assuming the use of methods and validated techniques in environmental engineering and considering the process of mitigating environmental impacts. So, to discuss the restructuring of the BR-319 highway, which calls for a paradigm doubtful about the road network to be installed in the Amazon region, especially given the prospect of environmental impacts, we emphasize the challenge for the implementation of technical environmentally sustainable, in order to reduce environmental Criticality inherent in the restructuring of this development process.

DOI da revista: http://dx.doi.org/10.12957/ric.2015.17102

 

Biografia do Autor

Rafael Vieira da Silva, Observatório Urbano da UERJ - OUERJ

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRuralRJ (1998). Especialista em Análise de Conjuntura/Economia Internacional pelo Instituto de Economia da Universidade Federal do Rio de Janeiro- (IE/UFRJ). Mestre em Engenharia Ambiental pela Escola Politécnica da UFRJ. É professor em cursos de pós-graduação nas áreas de Economia do Meio Ambiente, Economia Empresarial, Gestão e Planejamento Ambiental, Tecnologia Ambiental e Perícia Ambiental Judicial e Securitária. É professor no curso de pós-graduação lato sensu em Desenvolvimento e Planejamento Econômico-Territoirial na Universidade Estadual de Goiás - UEG. É professor universitário e leciona em cursos de graduação em Administração, Economia, Contabilidade e Direito, nas áreas de Economia Brasileria, Economia Internacional, Finanças Públicas e Economia Política. É Perito Judicial Ambiental pelo CONPEJ/RJ (Conselho Nacional dos Peritos Judiciais da República Federativa do Brasil).Possui experiência na área de Meio Ambiente, como Consultor Técnico PNUD do IBAMA (Licenciamento Ambiental Off shore) em Estudos Ambientais, Relatórios de Impacto Ambiental sobre meio socioeconômico, Planos de Controle Ambiental e Relatórios, atuando como analista e pesquisador;como Consultor do CENPES/Petrobrás na área de Avaliação e Monitoramento Ambiental;como Consultor do CETEM(Centro de Tecnologia Mineral-Min.da Ciência e Tecnologia) na área de Economia Mineral. Profissional pleno na área de Estudos de Viabilidade Técnica Econômica e Ambiental (EVTEA). Possui publicações nas áreas de Economia do Meio Ambiente e Desenvolvimento Econômico e Planejamento Ambiental.É professor contratado da Faculdade de Educação Tecnológica do Estado do Rio de Janeiro -FAETERJ/FAETEC e Coordenador do Grupo de Pesquisa nas áreas de concentração Economia , Meio Ambiente e Energia. - GEMAE na FAETERJ/FAETEC em Paracambi/RJ. Atualmente é pesdquisador no Observatório Urgbano da UERJ.

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Publicado

2015-07-07

Como Citar

da Silva, R. V., Haddad, A. N., & Silva, C. (2015). TRANSPORT AND ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY INFRASTRUCTURE IN THE AMAZON: THE RECONSTRUCTION OF HIGHWAY BR-319 AND ITS CONSEQUENCES IN REGIONAL CONTEXT. Revista Internacional De Ciências, 5(1), 42–73. https://doi.org/10.12957/ric.2015.16613