Racial injury in public space: narratives of black students

Autores

DOI:

https://doi.org/10.12957/teias.2022.60605

Palavras-chave:

Racism, Gender, Black women, discourse analysis, racial insult.

Resumo

The aim of this study is to describe the experiences of racial injury through narratives of black university students in public space. It was adopted a qualitative approach and, polar case study. This research looking for identify, in the excerpts, the elements of a discursive practice that reinforces the prejudice black women, in public space in Brazil. The study evidence scans that racial injury begins in school with microinsult to microassault, perpetuates differently in the workplace, therefore, the racial dynamics in Brazil leave black women prone to mental suffering with racial injuries in the public space and their voices do not echo like the voices of white women. 

Biografia do Autor

Claudia Aparecida Avelar Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutora em administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC MINAS). Linha de pesquisa: Pessoas, Trabalho e Sociedade: Diversidade nas organizações. Grupo de Pesquisa GEDI- Grupo de Estudos de Gestão, Diversidade e Inclusão, Pesquisadora da PUC MINAS.Mestre em Administração pelo Centro Universitário UNA.Possui graduação em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (1989) no curso de farmácia e bioquímica. Tem especialização em administração de serviços de saúde e saúde pública (UNAERP), MBA em Gestão de Organizações Hospitalares e Serviços de saúde (FGV) e Assistência Farmacêutica no SUS(UFSC).

Simone Costa Nunes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutorado (2007) e Mestrado (1999) em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais, nas áreas de Novas Tecnologias Gerenciais e Organizações e Recursos Humanos, respectivamente; Graduação em Administração (1990) pela Faculdade de Ciências Gerenciais/UNA. Professora Adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas (desde 1998) e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/PUC Minas (desde 2008). Líder do GEDI / CNPq  Grupo de Estudos em Gestão, Diversidade e Inclusão (desde 2017).

Downloads

Publicado

28-05-2022

Como Citar

Ferreira, C. A. A., & Nunes, S. C. (2022). Racial injury in public space: narratives of black students. Revista Teias, 23(69), 397–410. https://doi.org/10.12957/teias.2022.60605