Focando as lentes: criminologia cultural e a imagem /Opening the lens: cultural criminology and the image

Autores

  • Keith J. Hayward University of Kent

DOI:

https://doi.org/10.12957/rdc.2019.36354

Resumo

O presente estudo busca analisar o crescente papel/uso da imagem em relação às condições contemporâneas da sociedade na modernidade tardia e, particularmente, as representações visuais (significados) extraídas da imagem do crime e do controle social enquanto produtos culturais carregados de sentido, de interpretações, de tensões, etc., o poder dessas imagens e desses múltiplos visuais (estilos), de que forma podemos focalizar as lentes (imagens) da transgressão e das agências de controle, e as maneiras pelas quais essas lentes são manipuladas pelos meios de comunicação, a fim de gerarem uma cultura estilizada e espetacularizada em torno dessas questões. Para a concreção dessa intenção de pesquisa, a Criminologia Cultural procura compreender, tanto metodológica quanto teoricamente, o impacto simbólico e cultural dessas condições da sociedade moderna frente às instituições de controle, e ao próprio significado circular dos termos crime e controle social, no sentido de desafiar a Criminologia, fazendo girar o seu caleidoscópio para além das análises econômicas e sociais da Criminologia ortodoxa, para focalizar ou melhor identificar o lado impreciso da imagem do crime e do controle social vistas em cada aspecto de nossa existência, e projetadas por uma cultura de estilo, que festeja e promove o seu lado sedutor.


Palavras-chave: Imagem; Crime e Controle social; Criminologia Cultural; Representações visuais.


Abstract


The present study seeks to analyze the growing role / use of the image in relation to the contemporary conditions of society in late modernity, and particularly the visual representations (meanings) extracted from the image of crime and social control as cultural products loaded with meaning, , tensions, etc., the power of these images and visual multiples (styles), how we can focus on the lenses (images) of the transgression and the control agencies, and the ways in which these lenses are manipulated by the media , in order to generate a stylized and spectacular culture around these issues. In order to achieve this research intention, Cultural Criminology seeks to understand, both methodologically and theoretically, the symbolic and cultural impact of these conditions of modern society on the institutions of control, and on the very circular meaning of the terms crime and social control, in the sense of defy Criminology by turning its kaleidoscope beyond the economic and social analyzes of Orthodox Criminology to focus on or better identify the flawed side of the image of crime and social control seen in every aspect of our existence and designed by a culture of style, which celebrates and promotes its seductive side.


Keywords: Image; Crime and Social Control; Cultural Criminology; Visual representations.

Biografia do Autor

Keith J. Hayward, University of Kent

Professor of Criminology at the University of Kent, UK and holds visiting positions at universities in Australia, Brazil, and the United States. He has published widely in the areas of criminological theory, spatial and social theory, visual and popular culture, and terrorism and fanaticism.

Downloads

Publicado

2019-02-04

Como Citar

Hayward, K. J. (2019). Focando as lentes: criminologia cultural e a imagem /Opening the lens: cultural criminology and the image. Revista De Direito Da Cidade, 11(1), 550–580. https://doi.org/10.12957/rdc.2019.36354

Edição

Seção

Artigos/Articles/Artículos