the adultocentric practices in public policies aimed at childhood in brazil: clues to approaches to a becoming-erê

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67615

Keywords:

adultcentrism, childhoods, public policies, research-intervention, conversation circle.

Abstract

This article problematizes work practices with children, analyzing especially adult-centric practices and the ways in which they characterize public policies aimed at childhood in Brazil. Our study was based on the cartography method, which made it possible to monitor the uncertain psychosocial landscapes caused by the Covid-19 pandemic. It used methodological concepts from Institutional Analysis and the Sociology of Childhood, which intersected with elements of Afroperspectivist philosophy, such as represented among the Ibeji and the Erês. The methodological tool adopted was the Conversation Circle, carried out online, which operated as a group apparatus characterized by welcoming and sharing, where it was possible to gather and analyze data on adult-centric practices among workers from different public agencies in health, social assistance and education, aimed at children in the state of Espírito Santo. Research diaries were also produced,  which were referred to in the analytic process. The text identifies several aspects of Erean adult’s views of childhood, and offers  insight into the knowledge and practices that contribute to the process of becoming-Erê, a possibility that can be exercised at any stage of life.

 

Author Biographies

matheus magno dos santos fim, Universidade Federal do Espírito Santo

Psicólogo formado pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e Mestre em Psicologia Institucional (PPGPSI/UFES). Atua como psicólogo no Sistema Único de Assistência Social e em clínica individual por uma via transdisciplinar/esquizoanalítica. Como pesquisador realiza pesquisa na temática do adultocentrismo, análise institucional e políticas públicas no Brasil. Também atuou em pesquisas sobre o Candomblé Angola na Grande Vitória e no Núcleo de Estudos e Pesquisa em Sexualidades (NEPS)

janaína mariano césar, Universidade Federal do Espírito Santo

É professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo. Doutora em Educação (UFES/ES) e Mestre em Psicologia (UFF/RJ). Professora do Programa de Pós-graduação em Psicologia Institucional  (UFES/PPGPSI). Como pesquisadora desenvolve seu trabalho na vinculação com a Rede de Estudos de Práticas Conectivas em Políticas Públicas (Conectus).

References

Abramowicz, Anete. Sociologia da Infância: traçando algumas linhas. Contemporânea: revista de sociologia da UFSCar, v. 8, n. 2, p. 371-383, 2018.

Belloni, Maria Luiza. O que é Sociologia da Infância. Campinas: Editores Associados, 2009.

Ceccin, R. Pediatria, puericultura, pedagogia...: imagens da criança e o devir-criança. Boletim da Saúde. Rio Grande do Sul. v. 15, n. 1, 2001.

Deleuze, Gilles; Guattari, Felix. “Devir-Intenso, Devir-Animal, Devir-Imperceptível”. In: Deleuze, Gilles. Mil platôs Vol. 4: Capitalismo e Esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1997. pp. 8-99.

Foucault, Michel. “O sujeito e o poder”. In: Foucault, Michel. Michel Foucault: Uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, pp. 231-249.

Foucault, Michel. “Aula de 28 de novembro de 1973”. In: Foucault, Michel. O poder psiquiátrico. São Paulo: Martins Fontes, 2006. pp. 79-116.

Jenks, Chris. Constituindo a criança. Educação, Sociedade e Culturas, v. 17, p. 185-216, 2002.

Kileuy, Odé; Oxaguiã, Vera de. O candomblé bem explicado: nações bantu, iorubá e fon. Rio de Janeiro: Pallas Editora e Distribuidora Ltda, 2009.

Lapassade, Georges. “O adulto-padrão”. In: Lapassade, Georges. A entrada na vida. Lisboa: Edições 70, 1975. pp. 263-298.

Lourau, René. René Lourau na UERJ: Análise Institucional e Práticas de Pesquisa. Rio de Janeiro: UERJ, 1993. 118 p.

Martins, Leda Maria. “Performances do tempo espiralar”. In: Ravetti, Graciela. Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2002. pp. 69-91.

Mbembe, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 Edições, 2017.

Melo, Jorge J.; Schaeppi, Paula B.; Soares, Guilherme; Passos, Eduardo. Acesso e Compartilhamento da Experiência na Gestão Autônoma da Medicação: o manejo cogestivo. Cadernos HumanizaSUS, v. 5, p. 233-248, 2015.

Miskolci, Richard. O desejo da nação: masculinidade e branquitude no Brasil de fins do século XIX. São Paulo: Annablume Editora, 2013.

Nascimento, Maria Lívia do; Scheinvar, Estela. Infância: discursos de proteção, práticas de exclusão. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 51-66, dez., 2005.

Noguera, Renato. O poder da infância: espiritualidade e política em afroperspectiva. Momento - Diálogos em Educação, v. 28 n. 1, p. 127-142, 2019.

Noguera, Renato; Barreto, Marcos. Infancialização, ubuntu e teko porã: elementos gerais para educação e ética afroperspectivistas. Childhood & Philosophy, v. 14 n. 31, p. 625-644, 2018.

Passos, Eduardo; Kastrup, Virginia; Tedesco, Silvia. Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014. v. 2.

Ribeiro, P. R. M. (2006). História da saúde mental infantil: a criança brasileira da colônia à república velha. Psicologia em Estudo, Maringá, n. 1, v. 11, p. 29-38.

Rodrigues, Alexsandro; Alvim, Davis Moreira; Zamboni, Jésio; Brasileiro, Castiel Vitorino; Rocon, Pablo Cardozo; Roseiro, Steferson Zanoni. No entre-lugar da criança (des)viada e (des)avisada: a língua afiada corta e nos faz criançar. Periódicus, v. 1 n. 9, p. 192-213, 2018.

Rossi, André; Passos, Eduardo. Análise institucional: revisão conceitual e nuances da pesquisa-intervenção no brasil. Revista Epos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 156-181, jan., 2014.

Vicentin, Maria Cristina Gonçalves; Gramkow, Gabriela. Pistas para um agir criançável nas experiências de conflito. Etd - Educação Temática Digital, v. 20 n. 2, p. 368-390, 2018.

Published

2022-11-30

How to Cite

fim, matheus magno dos santos, & césar, janaína mariano. (2022). the adultocentric practices in public policies aimed at childhood in brazil: clues to approaches to a becoming-erê. Childhood & Philosophy, 18, 01–26. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67615

Issue

Section

estudos da infância: movimentos, limiares e fronteir