martin buber and donald wood winnicott: thresholds and conceptual shifts as a ethos for research with babies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67361

Keywords:

martin buber, donald wood winnicott, research, babies.

Abstract

This paper aims to articulate the theories of Martin Buber (Philosophical Anthropology) and Donald Wood Winnicott (Psychoanalysis) as they help us understand the world of infancy. In dialogue with these two authors, we come to understand that the ontological principle of the human being is the relationship as a mark of existence. Based on this principle, the concepts “relationship,” “subtlety,” “reciprocity” and “bond” are introduced in order to explore the relational dimension of the interactions between infants and adults in both educational and research contexts. Our text develops these four concepts and explores the part they play in the encounter between adults and infants, on the understanding that the latter is based on the effort to recognize each other as persons. We argue that for adults, the fundamental impulse toward infancy is to share the world through inviting their participation–an invitation in response to which babies launch themselves with the tenacity and impetus of an inaugural movement. The theoretical confluence of Winnicott's psychoanalysis and Buber's philosophical anthropology results in confirming that infants are intrinsically relational persons, and as such, these two thinkers’ relational ontology  has much to contribute to studies in infant education in particular and in the Human Sciences in general.

Author Biography

nazareth salutto, Universidade Federal Fluminense-UFF

Professora Adjunta da Universidade Federal Fluminense, departamento Sociedade, Educação e Conhecimento. Doutora em Educação Brasileira (Puc-Rio). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Infância, Bebês e Crianças (GERAR).

References

Abram, Jan. A linguagem de Winnicott. Dicionário das Palavras e Expressões utilizadas por Donald W. Winnicott. Rio de Janeiro: Revinter, 2000.

Bartholo Júnior, Roberto S. Você e eu: Martin Buber, presença palavra. Rio de Janeiro: Garamond, 2001.

Buber, Martin. ¿Qué es el hombre? Tradução para o espanhol de Eugenio Ímaz. México: FCE, 1949.

Buber, Martin. Eu e Tu. Tradução, introdução e notas de Newton Aquiles Von Zuben. 2. ed. São Paulo: Moraes, 1974.

Buber, Martin. Encontro: fragmentos autobiográficos. Tradução de Sofia Inês

Albornoz Stein. Petrópolis, RJ: Vozes, 1991.

Buber, Martin. Do diálogo e do dialógico. Tradução de Marta Ekstein de Souza Queiroz e Regina Weinberg. São Paulo: Perspectiva, 2009.

Buber, Martin. Histórias do Rabi. Tradução de Marianne Arnsdorff et al. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

Dascal, Marcelo. Prefácio. In: Martin, Buber. Do diálogo e do dialógico. Tradução de Marta Ekstein de Souza Queiroz e Regina Weinberg. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 7-10.

Davis, Madaleine; Wallbridge, David. Limite e espaço: uma introdução à obra de D. W. Winnicott. Tradução de Eva Nick. Rio de Janeiro: Imago, 1982.

Dias, Elsa Oliveira. A teoria do amadurecimento de D. W. Winnicott. 3. ed. São Paulo: DWW Editorial, 2014.

Friedman, Maurice. Martin Buber: the life of dialogue. 4. Edition. New York: Routled Taylor & Francis Group, 2002.

Houaiss, Antonio. Minicicionário Houaiss da língua portugesa. 4ª ed. Rev. e aumentada. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

Khan, Massud. Introdução. In: Winnicott, Donald. Da pediatria à psicanálise: obras escolhidas. Rio de Janeiro: Imago, 2000.

Phillips, Adam. Winnicott. Tradução Alessandra Siedschalag. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2006.

Praglin, Laura. The nature of the “in-between” in D.W. Winnicott’s concept of transitional space and in Martin Buber’s das zwischenmenschliche. Universitas, [USA], v. 2, n. 2, p. 1-9, Fall 2006. Disponível em: https://www.academia.edu/948520/The_Nature_of_the_In-Between_in_DW_Winnicotts_Concept_of_Transitional_Space_and_in_Martin_Bubers_das_Zwischenmenschliche. Acesso em: 22 de jul. de 2022.

Ribeiro, Caroline Vasconcelos; SANTOS, Eder Soares. (2018). Apresentação. APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Especial: Winnicott e a Educação, ano VI, v. 2, n. 11, p. 7-13, jul./dez. 2008. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/3116. Acesso em: 22 de jul. de 2022

Rodman, Robert. Introduce. In: Winnicott, Donald. The spontaneous gesture: selected letters of D.W. Winnicott. London: Karnac Books London, 1987.

Winnicott, Donald W. O brincar e a realidade. Tradução de José Octávio de Aguiar Abreu e Vanede Nobre; revisão técnica Francisco de Assis Pereira. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Winnicott, Donald W. Natureza Humana. Tradução de Davi Litman Bogomoletz. Rio de Janeiro: Imago, 1990.

Winnicott, Donald W. A criança e o seu mundo. Tradução de Álvaro Cabral. 6. ed. Rio de Janeiro: LCT, 2014.

Winnicott, Donald W. O ambiente e os processos de maturação. Tradução de Irineo Constantino Shuch Ortiz. Porto Alegre: Artmed, 1983.

Winnicott, Donald W. A família e o desenvolvimento individual. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

Winnicott, Donald W. Os bebês e suas mães. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Zuben, Newton Aquiles von. Introdução. In: Eu e Tu. Tradução, introdução e notas de Newton Aquiles Von Zuben. 2. ed. São Paulo: Moraes, 1974.

Zuben, Newton Aquiles von. Martin Buber: cumplicidade e diálogo. Bauru, SP: EDUSC, 2003.

Zuben, Newton Aquiles von. Posfácio. In: Sobre comunidade. Tradução de Newton Aquiles von Zuben. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 129-136.

Published

2022-09-27

How to Cite

salutto, nazareth. (2022). martin buber and donald wood winnicott: thresholds and conceptual shifts as a ethos for research with babies. Childhood & Philosophy, 18, 01–26. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67361

Issue

Section

estudos da infância: movimentos, limiares e fronteir