to an adult’s face, the gesture of Alice in the cities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.64537

Keywords:

childhood, faciality, cinema, difference.

Abstract

One scene from Wim Wenders’ film “Alice in the cities” provokes us to think again about childhood. It’s a fresh polaroid snapshot, where we can see the faces of an adult (Phillip Winter) and a child (Alice) blending and mixing. Starting from this image, this paper makes its way through the movie’s plot, reflecting on the power of freedom that arises from an encounter with children and childhood. First, we examine the relationship between Winter and his job as a photo-journalist, discussing the character of his existential anguish and his supposed indisposition to becoming, which seems to be clear in the way that he reads his own photographs. In a second moment of the film, we understand Alice’s arrival on the scene as something capable of dispersing the circumstances that are constraining him by  hurling him into the unpredictable. This event is crystallized in one poetic gesture: the girl confronts the adult with her own face by drawing a self-portrait. Facialization and deterritorialization are twoconcepts that we weave into our discussion, working off the philosophical thinking of Georges Didi-Huberman, Gilles Deleuze and Félix Guattari. Finally, we propose that worry as a value, characteristic of children and travelers, can produce an opening that offers an escape into a  freedom of release–or, so to speak, a defacialized freedom.

Author Biographies

victor anselmo costa, universidade federal do paraná

graduado em ciências biológicas - licenciatura pela universidade federal de santa catarina (ufsc), atualmente realiza o curso de mestrado junto ao programa de pós-graduação em educação em ciências e em matemática (ppgecm) da universidade federal do paraná (ufpr).

kátia maria kasper, universidade federal do paraná

professora do setor de educação da universidade federal do paraná (ufpr). graduada em pedagogia (universidade estadual de campinas). mestre e doutora em educação (universidade estadual de campinas). professora do programa de pós-graduação em educação: teoria e prática de ensino (ufpr) e do programa de pós-graduação em educação em ciências e em matemática (ufpr).

References

AGAMBEN, Giorgio. Elogio da profanação. In: AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução de Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.

ALICE in den Städten. Direção Wim Wenders. Roteiro Wim Wenders, Veith von Fürstenberg. Alemanha: Filmverlag der Autoren, 1974.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Tradução de Roberto Machado et al. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem? In: DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Trad. Ana Lucia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. 2 ed. São Paulo: Ed. 34, 2017.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Trad. Aurélio Guerra Neto, Ana Lucia de Oliveira, Lúcia Claudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. Trad. Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. Tradução de André Telles. São Paulo: Editora 34, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O rosto e a terra: onde começa o retrato, onde se ausenta o rosto. Porto Arte, Porto Alegre, v. 9, n. 16, p. 61 – 82, mai. 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, [S. l.], p. 206–219, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454. Acesso em: 15 jul. 2021.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? Tradução de Cecilia Ciscato. São Paulo: Editora 34, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horionte: Editora UFMG, 2011.

DUTRA, Sara Rocha Rangel. Memória e experiência no cinema de Wim Wenders - evidências de um diálogo com a filosofia de Walter Benjamin: cenas para uma educação dos sentidos. Orientador: Robson Loureiro. 2014. 207 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Vitória, 2014.

KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, 2002. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/2/1/a-infancia-da-educacao-o-conceito-devir-crianca. Acesso em: 07 abr. 2022.

KOHAN, Walter Omar. Vida e morte da infância: entre o Humano e o Inumano. Educ. Real., Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 125-138, 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/article/view/59827. Acesso em: 07 abr. 2022.

KOHAN, Walter Omar; CARVALHO, Magda Costa. Atraver-se a uma escrita infantil: a infância como abrigo e refúgio. Childhood and philosophy, Rio de Janeiro, v. 17, p. 01-30, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13083. Acesso em: 06 abr. 2022.

KOHAN, Walter Omar; FERNANDES, Rosana Aparecida. Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046236273. Acesso em: 06 abr. 2022.

LARROSA, Jorge. Nietzsche & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

PRECIOSA, Rosane. O rosto em erosão. In: PRECIOSA, Rosane. Rumores discretos da subjetividade: sujeito e escritura em processo. Porto Alegre: Editora Sulina, 2010.

PINTO, Guilherme de Alencar. Alicia em las ciudades, una obra maestra de Wim Wenders en Mubi. La diaria. Uruguai, publicação virtual, 5 de janeiro de 2021. Disponível em:

https://ladiaria.com.uy/cultura/articulo/2021/1/alicia-en-las-ciudades-una-obra-maestra-de-wim-

wenders-en-mubi/. Acesso em: 19 jul. 2021.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2ª ed. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2016.

SILVEIRA, Eduardo. Uma proposta de jogo entre cinema e educação entre seis Textos fílmicos. X ANPED Sul, Florianópolis, out. 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1457-

pdf. Acesso em: 19 jul. 2021.

SKLIAR, Carlos. infâncias da linguagem, infâncias da infância, memórias da infância: depois é tarde demais. Childhood & philosophy, Rio de janeiro, v. 14, n. 30, maio-ago. 2018, pp. 245-260. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/article/view/30700. Acesso

em: 02/08/2021.

WENDERS, Wim. Impossible stories: talk given at a colloquium on narrative technique. In: WENDERS, Wim.The Logic of Images: essays and conversations. Londres: Faber and faber, 1992.

Published

2022-06-30

How to Cite

costa, victor anselmo, & kasper, kátia maria. (2022). to an adult’s face, the gesture of Alice in the cities. Childhood & Philosophy, 18, 01–24. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.64537

Issue

Section

articles