from protection to instruction: practical-discursive mobilizations around childhood in debates about gender and sexuality in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48344

Keywords:

education, childhood, gender, sexuality, heteronormativity.

Abstract

This article discusses how some childhood senses have been triggered in the confrontations about the legitimacy of gender and sexuality themes in education, considering the contemporary scenario in the country. For this, we aim to analyze two practical-discursive pitfalls that have been consolidated. The first, forged by the actors of the anti-gender offensive, consists of the narrative construction of vulnerable children, to be protected, and triggers moral panic against discussions about gender and sexuality in schools. The second, more subtle trap, concerns the place of the passivity of students in the school context, which are the subject of instruction by teachers - including when gender and sexuality issues are addressed in the classroom. The image of a child-prisoner of the “gender ideologues”, passive and in danger, populates the statements analyzed in the first session, and allows us to discuss the political uses mitigated by the hyperinflation of this idea of child vulnerability. However, even in educational practices that focus on working with issues of gender and sexuality in school contexts, we observe that minority can be thought of in conservative perspectives and without agency, as discussed in the second session. To tension these logics, we point out the dimension of playfulness and play as conceptual and methodological tools that can contribute to a non-pedagogical approach to sexuality and gender in the field of education.

Author Biographies

amana rocha mattos, state university of rio de janeiro

Adjunct Professor at the Institute of Psychology and Permanent Professor at the Graduate Program in Social Psychology at the State University of Rio de Janeiro 

rafael cavalheiro, state university of rio de janeiro

Doctoral student of the Graduate Program in Social Psychology at UERJ; Doctoral student of the Psychoanalytic Theory Program at UFRJ

References

ALVES, Damares. A ideologia de gênero faz mal para a criança. 24 abr. 2018 [https://www.youtube.com/watch?v=KoRT5cU57cQ&t=2619s – acesso em 15 jan. 2020]

ALVES, Damares. Damares defende que escolas discutam abstinência sexual e critica Popeye [Entrevista concedida a BBC]. BBC, 31 mai. 2019. https://www.bbc.com/portuguese/brasil-48479429 – acesso em 19 jan. 2020

BALIEIRO, Fernando de Figueiredo. “Não se meta com meus filhos”: a construção do pânico moral da criança sob ameaça. Cad. Pagu, Campinas , n. 53, e185306, 2018 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200406&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 07 fev. 2020. Epub 11-Jun-2018. http://dx.doi.org/10.1590/18094449201800530006.

BRANDAO, Elaine Reis; LOPES, Rebecca Faray Ferreira. “Não é competência do professor ser sexólogo” O debate público sobre gênero e sexualidade no Plano Nacional de Educação. Civitas, Rev. Ciênc. Soc., Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 100-123, Abr. 2018. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-60892018000100100&lng=en&nrm=iso>. Acessado em 09 Fev. 2020. http://dx.doi.org/10.15448/1984-7289.2018.1.28265.

BRITZMAN, Deborah P.. "O que é esta coisa chamada amor? Identidade homossexual, educação e currículo". Educação & Realidade, v. 21, n. 1. Porto Alegre, janeiro-junho de 1996, p. 71-96.

BRITZMAN, Deborah P.. Curiosidade, sexualidade e currículo. In G. L. Louro (Org.), O corpo educado: Pedagogias da sexualidade (3ª ed, pp. 85-111). Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BURMAN, Erica. Desenvolvimento desejado? Contribuições psicanalíticas para o antidesenvolvimento psicológico. A peste, v. 1, n. 2, São Paulo, jul./dez. 2009, p. 269-294.

BUTLER, Judith. Anti-Gender Ideology and Mahmood’s Critique of the Secular Age. Journal of the American Academy of Religion, 20(20), p. 1–13, 2020. DOI: 10.1093/jaarel/lfz083

BUTLER, Judith. Gender in Translation: Beyond Monolingualism. Filosofia. 9(1), p. 1-25, 2019a. DOI: 10.1353/phi.2019.0011

BUTLER, Judith. The backlash against “gender ideology” must stop. Newstatesman America. 21 jan. 2019b. Disponível em: https://www.newstatesman.com/2019/01/judith-butler-backlash-against-gender-ideology-must-stop

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

CARVALHO, Cíntia de Sousa, Silva, Elisângela Ribeiro da, SOUZA, Solange Jobim & SALGADO, Raquel Gonçalves. Direitos sexuais de crianças e adolescentes: avanços e entraves. Psic. Clin., Rio de Janeiro, vol. 24, n.1, p. 69 – 88, 2012.

CORRÊA, Sonia & KALIL, Isabela. Políticas antigénero en América Latina: Brasil - ¿La Catástrofe Perfecta?. Rio de Janeiro: Observatorio de Sexualidad y Política (SPW), ABIA,

Disponível em: https://sxpolitics.org/GPAL/uploads/Ebook-Brasil%2020200204.pdf Acesso em 02 fev. 2020.

CORRÊA, Sonia. A “política do gênero”: um comentário genealógico. Cad. Pagu, Campinas, n. 53, e185301, 2018. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332018000200401&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 07 fev. 2020. Epub 11-Jun-2018. http://dx.doi.org/10.1590/18094449201800530001.

EDELMAN, Lee. No future: Queer theory and the death drive. Durham: Duke University Press, 2004.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 17. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, [1976] 2006.

FURLANETTO, Milene Fontana et al. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 48, n. 168, p. 550-571, jun. 2018. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742018000200550&lng=pt&nrm=iso> . Acesso em 25 jan. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/198053145084.

HALSSEMANN, Joice. Judith Butler, a bruxa da ideologia de gênero e a palestra no Brasil. 31 out. 2017. [ttps://www.youtube.com/watch?v=7msVAgSG9ok – acesso em: 20 jan. 2020]

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da "ideologia de gênero": a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Rev. psicol. polít., São Paulo, v. 18, n. 43, p. 449-502, dez. 2018 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 02 fev. 2020.

KATAGUIRI, Kim. A ideologia de gênero é um câncer para as crianças. 22 nov. 2017. [https://www.youtube.com/watch?v=CD8hh85C9AI – acesso em: 20 jan. 2020].

KATAGUIRI, Kim. Márcio França aprovou a ideologia de gênero para crianças? 06 set. 2018 [https://www.youtube.com/watch?v=Ug0cOJyoW_Q – acesso em: 20 jan. 2020]

KVELLER, DANIEL; CAVALHEIRO, RAFAEL; TIETBOEHL, LEO. Crianças queer e a psicanálise: para além do princípio do progresso e da heterossexualidade compulsória. No prelo

LEITE, Vanessa Jorge. A captura das crianças e adolescentes: refletindo sobre controvérsias públicas envolvendo gênero e sexualidade nas políticas de educação. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S.l.], p. 11-30, dez. 2019. ISSN 2318-1982. Disponível em: <http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/1354>. Acesso em: 28 jan. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.v20i52.1354.

MARACCI, João Gabriel. Reflexões sobre verdade e política: mapeando controvérsias do kit gay (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

MARAFON, Giovanna. (2017). Recusa à judicialização e ao Projeto de Lei "Escola sem Partido": análise a partir das ocupações estudantis. Sisyphus Journal of Education. 1(5), p. 9-30. DOI: https://doi.org/10.25749/sis.10478

MATTOS, Amana Rocha. Discursos ultraconservadores e o truque da "ideologia de gênero": gênero e sexualidades em disputa na educação. Rev. psicol. polít., São Paulo, v. 18, n. 43, p. 573-586, dez. 2018. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 25 jan. 2020.

OLIVEIRA, Megg Rayara. O diabo em forma de gente: (r)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.

PATERNOTTE, David; KUHAR, Roman. "Ideologia de gênero" em movimento. Rev. psicol. polít., São Paulo, v. 18, n. 43, p. 503-523, dez. 2018. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300005&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 02 fev. 2020.

PRADO, Marco Aurélio Máximo; CORRÊA, Sonia. Retratos transnacionais e nacionais das cruzadas antigênero. Rev. psicol. polít., São Paulo, v. 18, n. 43, p. 444-448, dez. 2018. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 02 fev. 2020.

PRECIADO, Paul B. Qui defend l'enfant queer? Libération. Disponível em: https://www.liberation.fr/societe/2013/01/14/qui-defend-l-enfant-queer_873947

SALGADO, Raquel Gonçalves, SOUZA, Leonardo Lemos de. Gêneros, sexualidades E

infâncias: Cenas de crianças na contramão da inocência. Childhood and Philosophy 14 (29) (2018) DOI 10.12957/childphilo.2018.30540. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/article/view/30540

SILVA, Conceição Firmina Seixas. "Infância e percursos escolares: a participação como via para a ressignificação do 'ofício de aluno/a'". Trabalho apresentado no I Seminário Infância e Juventudes em Debate, UFAL - Campus Sertão, 2018. Mimeo.

THORNE, Barrie. Gender Play: Girls and Boys in School. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2008.

VIANNA, Claudia, UBENHAUM, Sandra. “Contribuições da produção acadêmica sobre gênero nas políticas educacionais: elementos para repensar a agenda”. In C. P. VIANNA; D. CARREIRA; I. LEÃO; et al. Gênero e educação: fortalecendo uma agenda para as políticas educacionais. [S.l: s.n.], 2016.

Published

2020-08-25

How to Cite

mattos, amana rocha, & cavalheiro, rafael. (2020). from protection to instruction: practical-discursive mobilizations around childhood in debates about gender and sexuality in education. Childhood & Philosophy, 16(36), 01–20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48344

Issue

Section

Dossier: Estudos da Infância: politizações e estesias