drawing in childhood as inititiation to the secrets of the world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48283

Keywords:

education of children, poetic imagination, to draw, language experience, world.

Abstract

In order to highlight the intimate relationship between imagining, drawing and making worlds, this essay questions the educational meaning of children to initiate in the action of drawing in face of the growing cultural tendency of the body being less and less required to produce senses. The incarnated action of drawing, as an aesthetic action of touching and being touched by the world when transposing the visible limits and entering into the intimacy of worldly invisibility, constitutes an experience that is as recurrent and trivialized in school daily life as it is existentially complex due to its poetic power to enter the invisible and inaugurate worldviews. The historical disqualification of the image and imagination in Western thought, supported by the separation between subjectivity of the body and objectivity of the world, does not allow educational thought to consider the phenomenon of poetic imagination as an existential experience of language insertion in the world from the gesture of drawing. Gesture that finds its specificity in the instant the hand traces and inscribes lines on the surface of the supports as infinitely creative writing. The aesthetic gesture of drawing, temporalized by the rhythm of the body in the emergence of the fabulation that accompanies the repetition of the marks, implies a poetic experience of language that involves the fusion of two senses: that of the gesture in materiality and that of the mark configured in it, marked and cicatrized in the surface of the support by the body’s action that performed it. The approximation between education, arts and childhood allows us to highlight the philosophical and pedagogical tensions that involve the question of poetic imagination and to take another look at the action of drawing in the context of children's education. What emerges, from the dialogue between Gaston Bachelard, Maurice Merleau-Ponty and Jean-Luc Nancy, is the relevance of the educational intention of caring for the vital function of language as an aesthetic and poetic experience that is constituted in the processuality of the body to make something appear that produces and contains presence, that which promotes and expands the existential density of the real.

Author Biographies

sandra regina simonis richter, Universidade de Santa Cruz do Sul

Doutora em Educação, professora do Departamento de Ciências, Humanidades e Educação; coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC; líder do grupo de pesquisa Estudos Poéticos: educação e linguagem CNPq/UNISC. 

márcia vilma murillo, Universidade de Santa Cruz do Sul

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação UNISC; professora do Ensino Fundamental da Escola de Educação Básica Educar-se; membro do grupo Estudos Poéticos: educação e linguagem CNPq/UNISC.

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história. Destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

BACHELARD, Gaston. Fragmentos de uma poética do fogo. Organização e notas Suzanne Bachelard. São Paulo: Brasiliense, 1990.

BACHELARD, Gaston. A terra e os devaneios da vontade. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

BACHELARD, Gaston. Études. Présentation de G. Canguilhem. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2002.

BACHELARD, Gaston. Ensaio sobre o conhecimento aproximado. Rio de Janeiro: Contraponto, 2004.

BAITELLO JUNIOR, Norval. A era da iconofagia: reflexões sobre a imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

CASTRO, Manoel Antonio de. O mito de Cura e o ser humano. Calíope 19, 2009, Rio de Janeiro, p. 37-59. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3735090> Acesso 2 de fevereiro de 2020.

DERDYK, Edith (org). Disegno. Desenho. Desígnio. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.

FLUSSER, Vilém. Ensaio sobre a fotografia - para uma filosofia da técnica. Lisboa: Relógio D’água, 1998.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

GALIMBERTI, Umberto. Psiche e Techne: o homem na idade da técnica. São Paulo: Paulus, 2006.

GARCÉS, Marina. Un mundo común. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2013.

HILLMAN, James. Cidade & alma. São Paulo: Studio Nobel, 1993.

LARROSA, Jorge Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LATOUR, B. Como falar do corpo? A dimensão normativa dos estudos sobre a ciência. In: NUNES, J. A.; ROQUE, R. (Org.). Objetos impuros: experiências em estudos sociais da ciência. Porto: Afrontamento, 2007. p. 40-61. [Disponível em: <http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/downloads/77-BODY-NORMATIVE-POR.pdf > Acesso em 25 de janeiro de 2020.

MAILLARD, Chantal. La razón estética. Barcelona: Galaxia Gutenberg: Edición en formato digital: septiembre 2017. Disponível em: <https://www.academia.edu/39316975/La_raz%C3%B3n_est%C3%A9tica_-_Chantal_Maillard> Acesso em 30 de janeiro de 2020.

MATISSE, Henri. Escritos e conversas sobre arte. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (Org.). A pintura – Vol. 6: A figura humana. São Paulo: Editora 34, 2004, p. 117-126.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Signos. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999a.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Prefácio e posfácio de Claude Lefort. São Paulo: Perspectiva, 1999b.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. Edição e prefácio de Claude Lefort. São Paulo: Cosac&Naify, 2002.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito: seguido de A linguagem e as vozes do silêncio e A dúvida de Cézanne. Prefácio Claude Lefort; posfácio Alberto Tassinari. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

NANCY, Jean-Luc. El olvido de la filosofía. Madrid: Arena Libros, 2003.

NANCY, Jean-Luc. Ser singular plural. Madrid: Arena Libros, 2006.

NANCY, Jean-Luc. Las Musas. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.

NANCY, Jean-Luc. El arte hoy. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2014.

NANCY, Jean-Luc. Demanda. Literatura e filosofia. Florianópolis: Ed. UFSC; Chapecó: Argos, 2016.

NANCY, Jean-Luc. Arquivida. Do senciente e do sentido. São Paulo: Iluminuras, 2017.

NANCY, Jean-Luc. La posibilidad de un mundo. Diálogo con Pierre-Philippe Jandin. Traducción de Isidro Herrera. Madrid: Arena Libros, 2019.

PALLASMAA, Juhani. Los ojos de la piel. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

PAZ, Octávio. O arco e a lira. Tradução Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

RICHTER, Sandra R. S. A dimensão ficcional da arte na educação da infância. Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Tese de Doutoramento.

RICHTER, Sandra R. S.; KOPP, Felipe A. Imaginação em Sartre e Bachelard. Kínesis, Vol. XI, n° 30, dezembro 2019, p.38-61.

RICOUER, Paul. Du texte à l’action: essais d’herméneutique II. Paris: Éditions du Seuil, 1986.

SENNETT, Richard. Artesanía, tecnología y nuevas formas de trabalho. Seguido de “Hemos perdido el arte de hacer ciudades” (entrevista de Magda Anglès). Buenos Aires: Katz Editores; Barcelona: Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona, 2013.

SERRES, Michel. Variações sobre o corpo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

SERRES, Michel. Filosofia mestiça. (Le Tiers-Instruit). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

TIBURI, Marcia; CHUÍ, Fernando. Diálogo/Desenho. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

VALÉRY, Paul. Primeira aula do curso de poética. In: Variedades. São Paulo: Iluminuras, 1999, p. 179-192.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande. Escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WUNENBURGER, J. J. Philosophie des images. 2. ed. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.

Published

2020-07-15

How to Cite

richter, sandra regina simonis, & murillo, márcia vilma. (2020). drawing in childhood as inititiation to the secrets of the world. Childhood & Philosophy, 16(36), 01–27. https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.48283

Issue

Section

Dossier: Estudos da Infância: politizações e estesias

Most read articles by the same author(s)