in a world for big people, what can small bodies do?

Authors

  • laíra assunção braga
  • jésio zamboni
  • alexsandro rodrigues

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.44527

Keywords:

children, adultcentrism, tactics, gender.

Abstract

The text is part of a masters research presented to the Postgraduate Program in Institutional Psychology of the Federal University of Espírito Santo, presented in 2019 and that proposed to work with the children, the relations and negotiations made with the norms of gender and sexuality. The children approach was in different situations and places but often on two neighborhood squares, where most of the research took place. The dissertation was not intended to use developmentalist theories, describe and classify children into categories, because it was understood that these would also be the replication of adultcentered logic. Childhood movements and cleverness were considered in their power to exist by themselves and through this autonomy it was possible to visualize how they can make a point about the places and identities that adults insist on reaffirming about their bodies through sexual difference. The research results indicated the children can act tactically within gender issues, subverting the logic of strategies that focus on their bodies and constantly place them in the position of an adult in the making. From research, we think about how children can indicate, in various fields of human experience, other ways to relate and be in the world.

Author Biographies

laíra assunção braga

Mestra em Psicologia Institucional pela Universidade Federal do Espírito Santo.

jésio zamboni

Professor Doutor do Programa de Pós Graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo.

alexsandro rodrigues

Professor Doutor do Programa de Pós Graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

ALVES, Nilda. Questões teórico-metodológicas nas/das/com as pesquisas em educação. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. (org.). Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p.133 a 169.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão de Identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1 Artes de Fazer. 22 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

DELEUZE, Gilles; FOUCAULT, Michel. Os intelectuais e o poder. In: FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 3. São Paulo: Editora 34, 2012.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

SCHÉRER, René.; HOCQUENGHEM, Guy. Co – ire Albúm sistemático de la infância. Barcelona: Editora Anagrama. 1976.

PERROTTI, Edmir. A criança e a produção cultural. In: ZILBERMAN, Regina (org.) A produção cultural para a criança. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982. p. 9-27.

RODRIGUES, Alexsandro. Sexualidade(s) e Currículo(s): práticas cotidianas que nos atravessam produzindo experiências. Orientador: Carlos Eduardo Ferraço. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação: Vitória, 2009.

ZAMBONI, Jésio. Educação Bicha: uma a(na[l])rqueologia da diversidade sexual. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, 2016.

Published

2019-12-28

How to Cite

braga, laíra assunção, zamboni, jésio, & rodrigues, alexsandro. (2019). in a world for big people, what can small bodies do?. Childhood & Philosophy, 15, 01–21. https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.44527

Issue

Section

articles

Most read articles by the same author(s)