starting from childhood, or the arché of thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.36721

Keywords:

childhood, time, story, start

Abstract

Starting from the birthplace of childhood, this text elucidates, using Giorgio Agamben (2005), Heraclitus (fragment B52), and Paulo Freire (1982, 1986, 2001, 2015), the coexistence of childhood and time. These authors contribute to the idea that childhood, be it chronological or not, is an inspiration without which it is impossible for us to be inventive in relation to history, philosophy, and education. It thus bases itself upon the hypothesis that childhood and time are conceptually indefinable and dilutive of the idea of stability, which escapes the understanding of continuity, since it is not an absolute event. Thus, this text in based on the reading of childhood as a fundamental condition of the existence of human history, which makes possible the movement from language to thought. To think about the understanding of childhood that is at issue in this text, we consider a certain experience of time different from the traditional one, the result of an understanding conceived as chronology and completion, which is present in various readings of childhood. Upon raising these considerations, several questions arise: is there something like a childhood of thought? Can childhood offer a way of not giving up to a new concept of a childlike experience of time?

References

AGAMBEN, G. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: UFMG, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 4 Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’Água, 2001.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. Reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo Paz e Terra, 2.ed., 2015.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1986.

FREIRE, Paulo; BETTO, Frei. Essa escola chamada vida; depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo: Ática, 1985.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Sobre educação: diálogos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo; HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

HERÁCLITO, de Éfeso. Fragmentos contextualizados. Prefácio, apresentação, tradução e comentários de Alexandre Costa. Lisboa: Edição bilingue. Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005.

HERÁCLITO, de Éfeso. Pensar com Heráclito. Org. Walter Omar; VIGNA, Elvira. 1 edição, Rio de Janeiro: Lamparinas, 2013.

KOHAN, O. Walter. Infância, estrangeiridade e ignorância – Ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, O. Walter. Infância. Entre educação e filosofia. 2. Ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

LEÃO, Emanuel Carneiro; WRUBLEWSKI, Sério (orgs.) Os pensadores originários: Anaximandro, Parmênides, Heráclito. Petrópolis: Vozes, 1999.

MONDOLFO, Rodolfo. Heráclito: textos y problemas de su interpretación. Siglo veintiuno editores, 1986.

SOLER, Rodrigo Diaz De Vivar Y. APONTAMENTOS SOBRE O CONTEMPORÂNEO EM GIORGIO AGAMBEN. Revista Profanações, ano 3, n. 2, p. 83-96, jul./dez. 2016.

VERNANT, J-P. Mito e sociedade na Grécia antiga. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília: UnB, 1992.

Published

2019-01-30

How to Cite

silva, carla patrícia. (2019). starting from childhood, or the arché of thought. Childhood & Philosophy, 15, 01–28. https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.36721

Issue

Section

articles

Most read articles by the same author(s)