body, technique and play in childhood: notes on Theodor W. Adorno’s critical theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.36602

Keywords:

childhood body, technique, play, eletronic games, critical theory

Abstract

This paper discusses the status of about childhood in Theodor Adorno’s critical theory, focusing on his reflections on the body, on technique and on play that mark childhood as another form of reason. Childhood is portrayed by Adorno as a place of the “first utopia,” that longed for and permanently uninhabited homeland that resists any rescue attempt, but illuminates the desire we once experienced, in a play between body and thought, dream and reality. Adorno’s child evokes the experience of another order of reason that feeds on the memory of the human’s animal nature, without, however, being exempt from the dominant historical forces that affect the processes of subjectivation. These reflections start with the writings of Adorno and what his dialogues with interlocutors, such as Benjamin, Freud, and Huizinga, contribute to the analysis of the topic. In the second part of the article, in an effort to understand the potential and the limits of technologically-mediated play, we discuss several studies of virtual reality, especially electronic games. Conjectures about how contact with reality is already damaged in childhood by the relationship with technology, which establishes a desire for instant gratification, suggest a critique of  the quality of attention that children receive in their education, and provide clues about the increasing appearance of socio-affective disorders, which culminate in the preference to dispense with time, the body, and real contact with other children in favor of electronic play.

Author Biography

mara salgado, Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho UNESP/FCT/Presidente Prudente

Graduação em Psicologia (UFSJ). Mestre e doutora em Educação (UFSC). Bolsista CAPES no Pós-doutorado em Educação (UNESP/FCT/Presidente Prudente). Realiza estudos sobre infância, faculdades do pensamento, mimese, imaginação e memória, formação cultural, Teoria crítica da Sociedade.

References

AARSETH, Espen. O jogo da investigação: Abordagens metodológicas à análise de jogos. Caleidoscópio Revista de Comunicação e Cultura. 2003. 2º sem. N. 4, pp. 9-23. Disponível:http://revistas.ulusofona.pt/index.php/caleidoscopio/article/download/2236/1753. Acesso em 09/12/2013.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. (W. L. Maar, Trad.). São Paulo: Paz e Terra, 1995, 190p. (Obra original publicada em 1971).

ADORNO, Theodor W. Sobre sujeito e objeto. In: ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos 2. (M. H. Ruschel, Trad.). Petrópolis, RJ: Vozes, 1995a, pp. 181-201. (Obra original publicada em 1969).

ADORNO, Theodor W. Minima Moralia: reflexões a partir da vida danificada. (L.E. Bicca, Trad.). 2ed. São Paulo: Ática. 1992, 216p. (Obra original publicada em 1951).

ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. (Artur Mourão, Trad.). Lisboa, Portugal: Edições 70, 1988. 408p. (Obra original publicada em 1970).

ADORNO, Theodor W. A Indústria Cultural (A. Cohn, Trad.). In G. Cohn (Org.). Theodor W. Adorno [Coleção Grandes Cientistas Sociais]. São Paulo: Editora Ática, 1986, pp. 92-99. (Obra original publicada em 1963).

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. (G. A. Almeida, Trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985. 223p. (Obra original publicada em 1947) Reimpressão 2006.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura/Walter Benjamin. (Sérgio P. Rouanet, Trad.; Prefácio Jeanne Marie Gagnebin). 8ª. Ed. São Paulo: Brasiliense, 2012, 271p.

BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única. (Rubens Torres Filho; José Carlos Martins Barbosa, Trad.; rev. téc. Márcio Seligmann-Silva). 6ª Ed. São Paulo: Brasileiense, 2012a. (Obras Escolhidas V.2).

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única Extratos. In: BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação Walter Benjamin. (Marcus Vinícius Mazzari, Trad.) 2ª Ed. São Paulo: Editora 34, 2002, pp.103-110. Reimpressão 2011.

BENJAMIN, Walter. Brinquedos e jogos. In: BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação Walter Benjamin. (Marcus Vinícius Mazzari, Trad.) 2ª Ed. São Paulo: Editora 34, 2002a, pp. 95-102. Reimpressão 2011. (Obra Original publicada em 1969).

BENJAMIN, Walter. A doutrina das semelhanças. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura/ Walter Benjamin. (Sérgio P. Rouanet, Trad.; Prefácio Jeanne

Marie Gagnebin). 7ª. Ed. São Paulo: Brasiliense, 1994, 1v., pp. 108-113. 10ª Reimpressão 1996. (Texto escrito em 1933).

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: BENJAMIN, Walter. W. Benjamin, Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. (H. A. Baptista, Trad.). Obras escolhidas vol. III. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989, pp. 103-149. (Obra original publicada em 1939).

BENJAMIN, Walter. Infância em Berlin por volta de 1900. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas V II. São Paulo: Brasiliense, 1987, pp. 71-142.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens. Lisboa: Portugal, 1990.

CANEVACCI, Massimo. Sociologia da Família. In: CANEVACCI, Massimo. Dialética da Família Gênese, estrutura e dinâmica de uma instituição repressiva. (Carlos Nelson Coutinho, Trad.). 4ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1981, pp.210-222. (Escrito originalmente em 1966).

CLAUSSEN, Detlev. Theodor W. Adorno: Uno de los últimos genios. (Vicente Gómez Ibañez, Trad.). València: Universitat de València, España, 2006. 443p.

FREUD, Sigmund. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In: FREUD, Sigmund. FREUD, Sigmund Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas. (J. O. A. Abreu, Trad.). Rio de Janeiro: Imago, 1976. V. VII, pp. 118-229. (Obra original publicada em 1905).

GEE, James Paul. Bons videogames e boas aprendizagens. 2009. PDF. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/15838/14515. Acesso em 11/2016.

HORKHEIMER, Max. Eclipse da razão. (Sebastião Uchoa Leite, Trad.). São Paulo: Centauro, 2002. 187p. (Obra original publicada em 1946).

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens o jogo como elemento da cultura. (João Paulo Monteiro, Trad.). São Paulo: Editora Perspectiva, São Paulo – SP, 1999, 243p. (Obra original publicada em 1938).

JONES, Gerard. Brincando de Matar Monstrons: por que as crianças precisam de fantasia, videogames e violência de faz-de – conta. (Ana Ban, Trad.). São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2004.

MARX, Karl. Fetichismo e reificação. In: MARX, Karl. IANNI, O. (Org.). Marx. (R. Sant’Anna, Trad.). (6 ed.). Col. Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1988, pp. 159-172. (Obra original publicada em 1867).

PICON F., et al. Precisamos falar sobre tecnologia: caracterizando clinicamente os subtipos de dependência de tecnologia. Revista Brasileira de Psicoterapia. 2015, 17(2), pp. 44-60. Disponível em: http://rbp.celg.org.br/detalhe_artigo.asp?id=177. Acesso em: 06/02/2017.

PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora Senac, São Paulo, 2012.

PRENSKY, Marc. Não me atrapalhe, mãe - Eu estou aprendendo: como os vídeos games estão preparando nossos filhos para o sucesso no século XXI- e como você pode ajudar! (Lívia Bergo, Trad.). São Paulo: Phorte, 2010.

SALEN, K.; ZIMMERMAN, E. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos. São Paulo: Blucher, 2012.

SALGADO, Mara. ENTRELAÇAMENTO DO AMOR E DO PENSAMENTO NA

INFÂNCIA EM THEODOR W. ADORNO: UM ESTUDO SOBRE MIMESE,

IMAGINAÇÃO E MEMÓRIA. 2017, pp. 114-124. Tese de doutorado - Curso de PósGraduação em Educação, Departamento de CCE, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017, 152f.

SALGADO, Mara; FRANCISCATTI, Ketty V. S. Arte, artesanato e trabalho: um estudo acerca dos limites do fazer e criar artesanal. Gerais Revista Interinstitucional de Psicologia. Vol. 04. N. 02. 2011, pp. 284-296. Disponível em: http://www.fafich.ufmg.br/gerais/index.php/gerais/index. Acesso em 28/05/2011.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A Atualidade de Walter Benjamin e de Theodor W. Adorno. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 2010. 142p.

SETZER, V. W. Efeitos negativos dos meios eletrônicos em crianças, adolescentes e adultos. São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.ime.usp.br/~vwsetzer/efeitosnegativos-meios.html. Acesso em 05/07/2016.

VAZ, Alexandre Fernandez. Educação, experiência, sentidos do corpo e da infância (um estudo experimental em escritos de Walter Benjamin). In:

VAZ, Alexandre Fernandez. Experiência, educação e contemporaneidade. Org. Pedro Angelo Pagni e Rodrigo Pelloso Gelamo. Marília, SP: Poesis, 2010, pp. 35-48.

TÜRCKE, Christoph. Hiperativos! Abaixo a cultura do déficit de atenção. (José Pedro Antunes e Eduardo G. B. Losso, Trad.). São Paulo: Paz e Terra, 2016, 144p.

TÜRCKE, Christoph. Filosofia do sonho. (Paulo Rudi Schneider, Trad.). Ijuí: Ed. Unijuí - SC, 2010, 328p.

TÜRCKE, Christoph. Sociedade Excitada: filosofia da sensação. (Antônio A. S. Zuin...[et al.], Trad.). Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010ª, 323p.

VAZ, Alexandre. Marcas do corpo escolarizado, inventário do acúmulo de ruínas: sobre a articulação entre memória e filosofia da história em Walter Benjamin e Theodor W.Adorno. In: VAZ, Alexandre. Educação do corpo na escola brasileira. Org. Marcos Aurélio Taborda de Oliveira. Campinas, SP: Autores Associados, 2006, pp. 35-56. Coleção Educação Física dos Esportes.

Published

2019-01-30

How to Cite

salgado, mara. (2019). body, technique and play in childhood: notes on Theodor W. Adorno’s critical theory. Childhood & Philosophy, 15, 01–27. https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.36602

Issue

Section

articles