what ribeirinho4 children of piriá village – curralinho/pa say about their cultural practices

Authors

  • simei santos andrade Universidade Federal do Pará
  • magali dos reis Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • laura maria silva araújo alves Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.30527

Keywords:

cultural practices, ribeirinho children, piriá village – curralinho/pa

Abstract

The presented research focuses on a portion of a larger study on “Amazon childhood”;with emphasis on the cultural practices of ribeirinho children and their respectivechildhood. The chosen locale of the aforementioned research happens to be in the PiriáVillage district; in Curralinho County/PA in the Marajoara Amazon region. It’s thelargest community in the region outside the county area; with a group of children from 0to 11 years old that reaches the percentage of 38;06% of the local population (IBGE; 2010).A place with such cultural activities and children says plenty about their lifestyle. Due tothe lack of public policies; the village endures the consequences of poor accessibility tobasic services such as health care; education; sanitation; housing and infrastructure; whichleads to aggravating problems to the population. This is particularly evident as we see thelow rates of social indicators in the Marajoara Amazon; specially for HDI and IDEB (BasicEducation Development Index). The total of interviewed are 20 children from 5 to 11 yearsold; natives of the Village; however we haven’t limited the object of study to them as weunderstand that childhood is not strictly isolated from the adult’s cultural and personalexperiences. Therefore; the listening of the families considerably strengthened ouranalysis; enabling us to perceive characteristic s of the Riberinho lifestyle; which entailsthat both children and adults are intricately connected by their peculiar lifestyles. Thestudy had as its primary objective analyse what children from the Piria village reportregarding their own cultural practices experienced throughout their daily routines in arainforest area. The theoretical methodological reference is based on childhood socialstudies partnered with childhood sociology; and also with childhood geography; infantanthropology and infant history. The investigation was conducted by a qualitativeapproach; based on infant ethinography; which is considered an effective method for theinvestigation of cultural aspects of specific social groups. The conclusions of this part ofthe study shows that the children of Pirá village master the knowledge linked to theirpersonal experiences that guide their social daily practices; such canoeing; fishing;hunting; grab açaí berries; to use matapi (trap for shrimps made of wood among others).They have the capacity of talking about their community in a simple; concrete andsensitive way; with the predominance of the oral tradition over the written; producingstories that generate a multitude of cultural and regional insights. This essay will addressfour cultural practices experienced by children.

Author Biographies

simei santos andrade, Universidade Federal do Pará

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC Minas. Mestre em Educação pela Universidade Adventista de São Paulo; Especialista em Arte-Educação pela PUC Minas e Especialista em Currículo e Avaliação pela Universidade do Estado do Pará; Pedagoga e Assistente Social pela UFPA. Professora do Instituto de Ciências da Arte da UFPA, integra o Núcleo de Pesquisas Social: Teoria Crítica da Sociedade, Cultura e Infância  (PUC Minas/DGP/CNPq) e Educação Lúdica (UFPA/ETDUFPA/CNPq). Tem experiência na área da Educação, atuando nos seguintes temas: Didática e Metodologia do Ensino em Arte; Formação de Professores para a Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental – Infância, criança e ludicidade; Amazônia: Infâncias, criança ribeirinha (perspectiva da Sociologia da Infância).

magali dos reis, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutora e Pós Doutora em Educação, na área de concentração: Sociedade e Cultura, pela Universidade Estadual de Campinas. Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da PUC Minas. Coordena o Núcleo de Pesquisa Social: Teoria Crítica da Sociedade, Cultura e Infância (DGP/CNPq). Membro associada da International Sociological Association (ISA), da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS), e da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE); coordena a sub-sede mineira do Grupo de Teoria Crítica e Educação, que está vinculado à UFSCAr, Unimep e Unesp. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente com os temas: Didática, Sociologia da Educação - Infância, Cultura e Currículo; Fundamentos da Educação Infantil, Psicologia da Educação (perspectiva crítica); Formação de Profissionais para a Educação, Metodologia de Pesquisa.

laura maria silva araújo alves, Universidade Federal do Pará

Doutora em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou Doutorado Sanduíche na Universidade de Évora - Portugal. É professora Associado III da Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano e Psicolinguística. Realiza estudos sobre Linguagem e Tradição Oral. Orienta trabalhos na área História Social da Infância na Amazônia, Produtos Culturais e a Infância e Discursos das crianças. É coordenadora do grupo de pesquisa Constituição do Sujeito, Cultura e Educação (ECOS).

Published

2017-12-19

How to Cite

andrade, simei santos, reis, magali dos, & alves, laura maria silva araújo. (2017). what ribeirinho4 children of piriá village – curralinho/pa say about their cultural practices. Childhood & Philosophy, 14(29), 213–239. https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.30527