pedagogical mediation and imagination in early childhood education

Authors

  • adriana regina isler pereira leite PUC Campinas
  • maria silvia pinto de moura librandi da rocha PUC Campinas

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.27812

Keywords:

imagination, childhood, pedagogical practices

Abstract

Reflections on the imaginative manifestations of children and the ways in which they are/ can be worked out in educational contexts are of great importance because they canderive various contributions to pedagogical work and consequently to child development.In this field, the following questions are relevant: Is the daily routine organized by theeducator for children rich and challenging? Are there invitations to the manifestations ofthe children regarding the routines, the times and the spaces instituted? Is the educatorcapable of a sensitive listening and an attentive look at these manifestations? What dochildren produce in the actions and interactions that occur there is linked, in a powerfulway, to the sphere of the imagination? In general, the answers to these questions arenegative. For this reason, the group that developed the research and the pedagogical workcarried out by their teacher was considered an instigating field and object of investigationbecause they represent atypical forms of valuing the children's imaginative capacity. Thepurpose of this work is to identify mediations in the teacher-child relationship that
support in different ways, the development of the imagination (within a historical-cultural perspective) and highlight aspects of the structure of daily education, prioritizing
possibilities of choice by children as an important condition in this field.

Author Biographies

adriana regina isler pereira leite, PUC Campinas

Possui graduação em Licenciatura Em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2004). Atualmente está vinculada ao programa de Pós-Graduação em Educação na PUC Campinas, realizando pós-doutoramento como bolsista do PNPD, sob a supervisão da Profa. Dra. Maria Silvia Pinto de Moura L. Da Rocha. Realiza pesquisas na área de Educação, com ênfase principalmente nos seguintes temas: educação infantil, brincadeira, educação, imaginário e dialogia, relacionando-os com a prática pedagógica e a formação docente.

maria silvia pinto de moura librandi da rocha, PUC Campinas

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1981), graduação em Licenciatura em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1980), aprimoramento em Psicopedagogia pela USP/Ribeirão Preto (1983), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1994) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Em 2015 realiza pós-doutoramento na Universidade de Barcelona, sob orientação do Prof. Dr. Eduardo Marti. Atualmente, é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, orientando dissertações de mestrado. É líder do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente, em que são desenvolvidos trabalhos na Linha de Pesquisa "Formação de Professores e Práticas Pedagógicas". Realiza pesquisas na área de Psicologia e Educação, principalmente nos seguintes temas, fundamentados na perspectiva da Psicologia Histórico-cultural: desenvolvimento psicológico infantil, funções psicológicas superiores, atividade lúdica, alfabetização e letramento, relacionando-os com práticas pedagógicas e formação de professores da Educação Infantil e do Ensino Fundamental (anos iniciais). É assessora científica da FAPESP desde 2007.

Published

2017-12-19

How to Cite

leite, adriana regina isler pereira, & rocha, maria silvia pinto de moura librandi da. (2017). pedagogical mediation and imagination in early childhood education. Childhood & Philosophy, 14(29), 279–305. https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.27812

Issue

Section

articles