literature, education and otherness – writing as an formation experience

Authors

  • tatielle rita souza da silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Keywords:

Linguagem, Formação, Alteridade

Abstract

This article's research object is the relationship between literature and education. Our position of teacher-researcher is one that authorizes us to collect testimonies of the teaching experience, as well as extract interrogative elements from all of the margins, challenging us to think about the power of the encounter between "the aesthetic experience of literature" and "pedagogical discourse". Some studies have pointed us to the intriguing relationship between literature and education inviting the protagonists and viewers of the everyday school scene to begin with other modes of existence, thus producing a repositioning of narratives and the enunciation of the discourses that constitute them. In the company of authors such as Giorgio Agambem, Walter Benjamin, Clarice Lispector and Roland Barthes, we challenge ourselves to explore topics such as language, childhood and otherness that push us to think of the symbolic framing of existential experience through literature. We assume a pure commitment to the place of educational development in our research, understanding it as a continuous and uninterrupted work on oneself, the effect of a certain language of creation, a poetic writing. Our hypothesis is that the presence of literature in the school setting serves to decenter the role of the teacher, applying important modifications that alter the contours that form the supposed pedagogical stance invested in the knowledge-power relationship. We are led to believe that when we open ourselves up to the practices of writing, reading and storytelling something happens (to us) and this "something" brings important contributions to remaking the contours of the pedagogical field we are inserted in.

Author Biography

tatielle rita souza da silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Tatielle R. S. da Silva é licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) desde 2006. Possui experiência na rede municipal (PMPA) e estadual de ensino (SEC-RS), atuando principalmente nos anos iniciais do Ensino Fundamental e na modalidade de ensino Jovens e Adultos. Tem sido a inserção no campo empírico escolar bem como a escuta sensível de interrogações que derivam deste campo que vem alimentando o trabalho investigativo que dá subsídio ao seu percurso de formação. Em 2007 iniciou sua pesquisa de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS, na linha de pesquisa Ética, Alteridade e Linguagem na Educação sob a orientação da profª. Dra. Simone Zanon Moschen. No ano de 2010 defendeu sua pesquisa de Mestrado sob o título de “Impasses Éticos ou Um Testemunho da Experiência Pedagógica”, onde procurou discutir filosoficamente a inscrição da função docente e seu lugar de responsabilidade no cenário escolar. Atualmente é doutoranda PPGEdu-UFRGS, sob a orientação da profª Dra. Rosa Maria Bueno Fischer e vêm encaminhando seus estudos de Doutorado articulando relações entre Ética e Estética a partir de temas-chaves para a sua pesquisa, tais como: "experiência", "transmissão simbólica", "memória" e "escrita de si".

Published

2014-07-29

How to Cite

silva, tatielle rita souza da. (2014). literature, education and otherness – writing as an formation experience. Childhood & Philosophy, 10(19), 155–178. Retrieved from https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20695

Issue

Section

articles