Beyond Rio de Janeiro: the communication of foreign architecture in Barra da Tijuca

Authors

  • Ricardo Ferreira Freitas

DOI:

https://doi.org/10.12957/contemporanea.2010.693

Keywords:

architecture, Barra da Tijuca, imaginary, violence, consumption.

Abstract

The neighborhoods of Rio de Janeiro form a symbolic cartography simultaneously confusing and productive.In this paper, we focus on the Barra da Tijuca, for it is the fastest growing neighborhood in Rio. At the same time, the architecture of Barra da Tijuca seems to deny the city’s imaginary with constructions that refer to European or North American countries. The replicas of the Eiffel Tower and of the Statue of Liberty on display in the neighborhood shopping centers reinforce the idea that the resident or visitor is in another place, beyond Rio de Janeiro. Closed condominiuns, with their names in English, French or Italian,do not reflect the values of the city either, except with regard to security – the main argument used by real estate agents in advertising and propaganda of the enterprises of the district. In Barra, urban fortresses such as shopping centers, closed condominiums and business centers proliferate. In this work we objectify to raise that advertising appeals in relation to the arguments of leisure, consumption and security, promote the continuity of the residents in closed condominiums, as well as consumers in shopping malls, and that contradictions are suggested by journalistic investigations. We are interested in showing that in the same advertising media publicity promotes Barra da Tijuca as an ideal place, complete and safe to live, while the journalistic investigations point to some of the same illnesses of the rest of the city.

Author Biography

Ricardo Ferreira Freitas

Possui graduação em Comunicação Social (habilitação em relações públicas) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1984), mestrado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990) e doutorado em Sociologia - Universite de Paris V (Rene Descartes) (1993). Desenvolveu estágio pós-doutoral em Comunicação no CEAQ/Sorbonne com bolsa da CAPES (2006/2007). Atualmente é vice-diretor da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde leciona, desde 1986, nas graduações de Relações Públicas e Jornalismo. É membro do corpo docente do programa de pós-graduação stricto sensu em comunicação da UERJ desde a sua fundação e leciona na especialização em pesquisa de opinião e mercadologia. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Comunicação Organizacional e Teoria da Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: relações públicas, cidade, consumo e turismo. Membro do grupo de pesquisa Comunicação, arte e cidade, cadastrado no CNPQ. Autor de artigos e capítulos de livros no Brasil e no exterior. Autor de "Centres commerciaux: îles urbaines de la postmodernité", Paris, Editora L'harmattan, 1996.

Published

2010-07-16