TWO-DIMENSIONAL AND THREE-DIMENSIONAL MODELS USED FOR TEACHING HUMAN EVOLUTION IN SECONDARY SCHOOLS. LEARNING PROFICIENCY ASSESSMENT. A CASE STUDY

Authors

  • Ulisses Dardon Programa de Pós-Graduação em Análises de Bacias e Faixas Móveis. Faculdade de Geologia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Av. São Francisco Xavier, 524, sala 4037F, Maracanã, CEP. 20550-013, Rio de Janeiro, RJ
  • Viviane Vieira Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde, Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde, Centro de Ciências da Saúde, Bloco A - Sala 28, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Ilha do Fundão, Cidade Universitária, 21941-902, Rio de Janeiro
  • Stella Barbara Serodio Prestes Programa de Pós-graduação em Educação e Divulgação Científica do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), Campus Mesquita, Rua Paulo I, s/n, Praça João Luiz do Nascimento, Centro, Mesquita, Cep: 26551-240, Rio de Janeiro, RJ
  • Thaís de Castro Cunha Parméra Programa de Pós-graduação em Ecologia e Evolução, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Av. São Francisco Xavier, 524, PHLC 2º andar, sala 224, Maracanã, CEP. 20550-013, Rio de Janeiro, RJ
  • Leonardo Cotts Programa de Pós-graduação em Biodiversidade e Biologia Evolutiva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Ilha do Fundão, Cidade Universitária, CEP. 21941-902. Rio de Janeiro
  • Lílian Paglarelli Bergqvist Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Departamento de Geologia, Av. Athos da Silveira Ramos, 274, Ilha do Fundão, Cidade Universitária, CEP 21941-916, Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/jse.2016.23547

Keywords:

Science Education, Human Evolution, Didactic Resources, 2D/3D Models, Paleobiology, Computer.

Abstract

The evolution of the human species is a topic of extreme importance reported in the “Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio – PCNEM” (National Curriculum Standards of Secondary Education), although it is not often taught as part of basic education. This work presents the results of an experimental work performed with 31 students of a religious high school of State of Rio de Janeiro. Learning proficiency was assessed by using two-dimensional (2D) and three-dimensional (3D) illustration techniques of hominids skulls and a Pongidae for teaching Human Evolution. The teaching-learning process using these methodologies was more effective with the application of three-dimensional (3D) illustration techniques. The group of students that used 3D illustrations were able to observe similarities and differences between the presented taxonomic models, and formulate hypotheses about their palaeobiology more consistently than the students that used 2D models. Results of this work indicate that the use of three-dimensional techniques (3D) provides an excellent support to teaching-learning process in basic education, captivating and stimulating new interests of students during the educational process.

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